Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 109-12 (Enhet 24)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 109-112 (Enhet 24)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 109-112 (enhet 24), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 109)

Da elevene studerte innvielsesbønnen for Kirtland tempel, fant de noen av grunnene til at vi bygger templer. De lærte at hvis vi arbeider verdig i templet, vil Herren åpenbare seg for oss, ruste oss med kraft og med hans hjelp, og velsigne oss slik at ondskap ikke vil seire over oss. Det de hellige opplevde ved innvielsen av Kirtland tempel, lignet på mange måter på det som skjedde med oldtidens apostler på pinsedagen (se Apostlenes gjerninger 2).

Dag 2 (Lære og pakter 110)

En av velsignelsene de hellige mottok i Kirtland tempel, var at Jesus Kristus viste seg for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery. Elevene lærte at hvis vi adlyder Herrens bud og holder hans hus rent, vil han åpenbare seg for oss i sine templer. Elevene lærte også at Moses, Elias og Elijah viste seg i Kirtland tempel og overdro prestedømsnøkler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Elevene lærte at nøklene til misjonærarbeidet, evige familier og tempelarbeid forbereder oss til Herrens annet komme.

Dag 3 (Lære og pakter 111)

Av en åpenbaring som ble gitt til profeten Joseph Smith i Salem, Massachusetts, lærte elevene at Herren kan gjøre noe godt ut av vår oppriktige innsats. De lærte også at vi kan motta Herrens veiledning ved hans Ånds kraft og fred.

Dag 4 (Lære og pakter 112)

Av Herrens råd til Thomas B. Marsh lærte elevene at hvis vi er ydmyke, vil Herren lede oss og gi oss svar på våre bønner. Herren fortalte president Marsh at som president for De tolv apostler, hadde han nøklene til å lede De tolvs arbeid med å forkynne evangeliet i alle nasjoner. Disse nøklene har blitt gjengitt for siste gang i evangelieutdelingen i tidenes fylde. Elevene lærte også at de må være trofaste for å motta Herrens lovede velsignelser.

Innledning

I en del av innvielsesbønnen for Kirtland tempel ba profeten Joseph Smith for andres velbefinnende. Etter at templet var innviet, overdro profeter fra tidligere evangelieutdelinger prestedømsnøkler til profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery, innbefattet beseglingsnøklene.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 109:47-53

Joseph Smith ber vår himmelske Fader hjelpe de hellige i Missouri

Be elevene tenke på noen de kjenner som har det vanskelig eller lider på en eller annen måte. Når de har fått tid til å tenke, kan du stille følgende spørsmål:

  • På hvilke måter kan du bidra til å lindre andres lidelse?

Når elevene har utvekslet noen tanker, kan du minne dem på at de hellige i Missouri hadde lidd voldsomt på grunn av de voldelige mobbene i Jackson County. Andre hellige husket dem ved innvielsen av Kirtland tempel. Be en elev lese høyt den delen av innvielsesbønnen som er nedtegnet i Lære og pakter 109:47-49. Be klassen følge med, og legge merke til én ting vi kan gjøre for å hjelpe andre i vanskelige tider.

  • Hva gjorde profeten for de hellige i Missouri under innvielsen av Kirtland tempel?

Be en elev fungere som skriver. Be klassen foreslå et prinsipp vi kan lære av profetens bønn i disse versene. Når elevene svarer, kan skriveren notere følgende prinsipp: Våre bønner kan gi hjelp og styrke til dem som er i nød.

  • Når har du følt eller sett bønnens kraft hjelpe noen i nød? (Du kan gjerne forklare at slike bønner noen ganger besvares ved inspirasjon vi eller andre får om hva som kan gjøres for å hjelpe andre. Du kan også gjerne fortelle hvordan du har sett dette prinsippet oppfylt i ditt liv.)

Be en elev lese Lære og pakter 109:50 høyt. Be klassen følge med, og se etter andre personer profeten ba for.

  • Hvem andre ba profeten for?

  • Hvorfor tror du vi skulle be for våre fiender?

  • Hva kan vi lære av Lære og pakter 109:50 om hvordan våre bønner kan påvirke andre? (Når elevene har svart, kan du be skriveren notere følgende prinsipp på tavlen: Våre bønner kan hjelpe andre å omvende seg. Be så skriveren om å sette seg.)

Be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Hva om personene vi ber for, velger å ikke omvende seg?

Be en elev lese Lære og pakter 109:51-53 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord eller uttrykk som erkjenner Herrens vilje og andres handlefrihet. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. (Før eleven leser disse versene, kan du gjerne forklare at når Skriftene inneholder uttalelser om at Herren blotter sin arm, betyr det at han viser sin makt.)

Be en elev lese om igjen Lære og pakter 109:53 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva vår himmelske Fader vil gjøre for dem som omvender seg. (Du må kanskje forklare at Guds vrede ofte blir uttrykt i den straff eller lidelse vi opplever på grunn av våre synder, ifølge hans rettferdighet. Setningen “når du skuer din Salvedes åsyn” viser til vår himmelske Faders villighet til å vise nåde på grunn av sin Sønn Jesu Kristi sonoffer.)

  • Hvorfor vil vår himmelske Fader vende sin vrede bort fra dem som omvender seg? (Elevene kan bruke andre ord, men hjelp dem å identifisere følgende prinsipp: På grunn av Jesu Kristi sonoffer, vil vår himmelske Faders vrede vendes bort fra dem som omvender seg.)

For å hjelpe elevene å visualisere beskrivelsen i vers 53, kan du be dem gjøre følgende:

Tenk deg at et tidligere medlem av en av mobbene som plaget de siste-dagers-hellige, står for Gud for å bli dømt. Forestill deg så at flere år før vedkommende døde, omvendte han seg oppriktig og ba om å bli tilgitt og forløst ved Jesu Kristi forsoning. Fordi Jesus Kristus har lidd for denne personens synder, vil vår himmelske Fader legge bort straffen og vise den angrende synderen barmhjertighet.

  • Hvilken holdning er nødvendig for at noen oppriktig skal be om at deres fiender kan få vår himmelske Faders vrede vendt bort fra seg?

Oppfordre elevene til å utvikle denne holdningen til dem som har fornærmet dem eller har forårsaket lidelse for dem. Be elevene forestille seg at slike mennesker står angrende foran vår himmelske Fader. Be elevene om å be, slik Joseph Smith gjorde, for dem som fornærmer dem eller synder mot dem.

Lære og pakter 110:13-16

Elijah overdrar beseglingsnøklene til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Minn elevene på at på slutten av uken da Kirtland tempel ble innviet, viste Jesus Kristus seg for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet. Be elevene se i kapitteloverskriften til Lære og pakter 110 og finne tidsangivelsen for dette synet. Når de har funnet den, kan du forklare at helgen 3. april 1836 var påskehøytiden for jødene over hele verden. I flere hundre år har jødiske familier latt en stol stå ledig under sine påskefeiringer basert på en profeti av Malaki i Det gamle testamente, i påvente av Elijahs komme for å “vende fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til deres fedre” (Malaki 4:6).

Be en elev lese Lære og pakter 110:13-16 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan Malakis profeti ble oppfylt i Kirtland tempel. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

President Joseph Fielding Smith sa at Elijah overdro til Joseph Smith “prestedømmets beseglende kraft, og ved denne kraft blir alle ting bundet i himmelen så vel som på jorden. Den ga Joseph Smith myndighet til å utføre i Guds tempel alle ordinanser som er av avgjørende betydning for frelse, både for de levende og de døde” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954–56], 2:103).

  • Hva tilbyr vi våre døde forfedre når vi hjelper med ordinanser i templet på deres vegne? (Vurder å skrive følgende prinsipp på tavlen: Vi tilbyr våre forfedre frelse når vi gjør slektshistorie og tempelarbeid for dem.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum. Du kan gjerne gi elevene en kopi av uttalelsen. Be dem lytte etter en velsignelse som kan komme til dem som gjør slektshistorie og tempelarbeid.

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Ethvert arbeid dere gjør i templet, er vel anvendt tid, men å motta ordinanser stedfortredende for en av deres egne forfedre vil gjøre tiden i templet mer hellig, og dere vil motta enda større velsignelser.

Ønsker dere unge en sikker måte å eliminere djevelens innflytelse i deres liv på? Fordyp dere i å søke etter deres forfedre, klargjøre navnene deres for de hellige stedfortredende ordinanser som er tilgjengelige i templet, og dra så til templet for å stå som stedfortreder for dem for å motta ordinansene dåp og Den hellige ånds gave. Når dere blir eldre, vil dere være i stand til å motta de andre ordinansene også. Jeg kan ikke tenke meg noen bedre beskyttelse mot djevelens innflytelse i deres liv” (“Gleden ved å forløse de døde”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 93–94).

  • Hvilke velsignelser mottar de som gjør slektshistorie og tempelarbeid?

  • Når har du eller noen du kjenner, opplevd en av disse velsignelsene?

Be elevene tenke over hva de kan gjøre for å forbedre sin innsats med hensyn til slektshistorie og tempelarbeid.

Neste enhet (Kirken flytter til det nordlige Missouri; Lære og pakter 113–120)

For å hjelpe elevene å forberede seg til sitt studium i den kommende uken, kan du be dem tenke over følgende: Hvordan fikk Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige sitt navn? Når ble tiendeloven innført? Forklar at i neste enhet vil de få svar på disse spørsmålene og hvordan vi kan be Gud om hjelp til å holde fast ved vår tro og våre pakter.