Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 121–123; Grunnleggelsen av Nauvoo (Enhet 26)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 121–123; Grunnleggelsen av Nauvoo (Enhet 26)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 121-123 og leksjonen “Grunnleggelsen av Nauvoo” (enhet 26), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 121:1-10122)

Da elevene studerte om profeten Joseph Smith og andre som var fengslet i Liberty fengsel, oppdaget de følgende prinsipper: Når vi påkaller Herren i tider med motgang og lidelse, kan vi motta hans fred. Hvis vi utholder motgang i jordelivet på en god måte, vil Gud velsigne oss nå og i evigheten. Lidelser kan gi oss erfaring og være til vårt beste. Elevene lærte også at Frelseren gjennomgikk alle menneskers smerter og lidelser.

Dag 2 (Lære og pakter 121:11-33)

Etter å ha studert om de lidelser og forfølgelser de helliges fiender utsatte dem for i Missouri, lærte elevene at Herren ser og kjenner alle våre gjerninger og at de som gjør urett, vil motta Guds straffedommer på hans fastsatte tid. De oppdaget også at Gud vil åpenbare kunnskap til oss gjennom Den hellige ånd, og at prøvelser kan bidra til å rense oss og forberede oss til å motta åpenbaring.

Dag 3 (Lære og pakter 121:34-46)

I denne delen av profeten Joseph Smiths inspirerte brev fra Liberty fengsel lærte elevene at prestedømsbærere bare kan benytte seg av himmelens krefter hvis de lever rettskaffent. Elevene vurderte også konkrete handlinger som kan svekke eller styrke en prestedømsbærers kraft.

Dag 4 (Lære og pakter 123; Grunnleggelsen av Nauvoo)

Da elevene studerte de helliges plikt med hensyn til sine forfølgere, lærte de disse prinsippene: Herren vil oppfylle sine løfter når vi har gjort vår del. Det er mange som holdes borte fra sannheten fordi de ikke vet hvor de kan finne den. Vår beslutning om å adlyde Herrens tilsynelatende små bud, kan ha stor innflytelse på fremtiden. Elevene lærte også om at Kirkens hovedkvarter ble opprettet i Nauvoo i Illinois, og oppdaget at Hjelpeforeningen er en inspirert del av gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium.

Innledning

I denne leksjonen skal elevene gjennomgå noen av læresetningene fra Lære og pakter 121-122 som kan hjelpe oss når vi opplever vanskeligheter i livet. De vil også oppdage at forfølgelse kan fremme Guds verk snarere enn å hindre dets fremgang. Sist, men ikke minst, skal elevene lære om opprettelsen av Hjelpeforeningen i Nauvoo i Illinois, og snakke om hvordan Hjelpeforeningen er til velsignelse for mennesker i dag.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 121-122

De hellige fikk viktig lærdom av sine erfaringer med forfølgelse

Skriv Utryddelsesordre, Haun’s Mill og Liberty fengsel på tavlen. Be elevene bruke disse ordene til å sammenfatte det de har lært om forfølgelsene de hellige opplevde i Missouri i 1838-1839.

Skriv Lære og pakter 121:7–10; 122:7–9 på tavlen. Minn elevene på at i disse versene åpenbarte Herren prinsipper til profeten Joseph Smith for å trøste ham og de hellige i deres prøvelser. Be elevene lese disse versene hver for seg, og merke seg hvordan læresetningene i disse versene kan hjelpe dem i perioder med prøvelser. Be noen elever fortelle hva de har funnet ut.

Denne uken studerte elevene Lære og pakter 121:36, 41-42, som er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan gjerne be dem repetere det ved å fremsi vers 36 sammen. Du kan også vurdere å be dem nevne rettferdige handlinger som Herren nevnte i vers 41–42.

  • Hvem kjenner du som er et eksempel på disse gode prinsippene?

Fortell om takknemligheten du føler for rettskafne prestedømsbærere og velsignelsene som alle mennesker kan motta ved prestedømmets kraft.

Grunnleggelsen av Nauvoo

Be elevene nevne noe som kan slukke en brann. Spør så hva som kan få en brann til å vokse. Forklar at Joseph Smith sammenlignet Guds verk med en brann.

  • Tror du forfølgelsene de hellige opplevde i Missouri, var som vann som begynte å slukke Guds verk, eller som brensel som hjalp det å vokse? Hvorfor?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av profeten Joseph Smith. Forklar at profeten skrev denne uttalelsen i et brev til en avisredaktør ved navn John Wentworth 1. mars 1842.

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Forfølgelse har ikke stanset utbredelsen av sannheten, men har bare nørt opp under ilden…

Sannhetens fane er blitt hevet. Ingen vanhellig hånd kan hindre dette verk i å rulle fremover. Forfølgelser kan rase, pøbelen kan slå seg sammen, hærstyrker gå i stilling og bakvaskelse vanære, men Guds sannhet vil gå fremad, djervt, edelt og uavhengig inntil den har gjennomsyret alle kontinenter, gjestet alle himmelstrøk, feiet over ethvert land og runget i ethvert øre, inntil Guds hensikter er fullført og den store Jehova sier at arbeidet er gjort” (i History of the Church, 4:540).

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av denne uttalelsen? (Elevene kan identifisere en rekke sannheter, men understrek følgende: Ingenting vil stanse Guds verks fremgang over hele verden.)

  • Hvilke tegn ser du på dette prinsippet i dag?

  • På hvilke måter kan du bidra til Guds verks fremgang?

Forklar at da profeten Joseph Smith skrev denne profetien i sitt brev til John Wentworth, hadde Herren begynt å kalle misjonærer til å forkynne evangeliet i forskjellige land. Denne profetien begynte å gå i oppfyllelse idet tusenvis av mennesker – først og fremst fra Storbritannia – ble døpt. De nye medlemmene ga Kirken stor styrke, og mange reiste for å slutte seg til de hellige i Nauvoo.

Informer klassen om at i Nauvoo, Illinois var Kirkens kvinner en stor styrke med hensyn til å fremme Herrens verk. Be en elev lese følgende to avsnitt:

I 1842 kom noen kvinner i Nauvoo sammen for å diskutere hvordan de kunne bistå med byggingen av Nauvoo tempel. De dannet en forening, og spurte så profeten Joseph Smith hva han mente om den. Han godkjente den, men ble også inspirert til å organisere Hjelpeforeningen “under prestedømmet og ifølge prestedømmets mønster” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 445; se også Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid [2011], 15).

Emma Smith ble kalt som Hjelpeforeningens første generalpresident. Søster Eliza R. Snow, som var sekretær for Hjelpeforeningen i Nauvoo og senere ble kalt som Hjelpeforeningens andre generalpresident, sa: “Selv om navnet [Hjelpeforeningen] kan være av nyere dato, er institusjonen av gammel opprinnelse. [Profeten Joseph Smith] fortalte oss at den samme organisasjonen fantes i Kirken i oldtiden” (“Female Relief Society,” Deseret News, 22. april 1868, 1; se også Døtre i mitt rike, 7).

  • Hva kan vi lære om Hjelpeforeningen av Eliza R. Snows uttalelse? (Når elevene svarer, skriver du følgende sannhet på tavlen: Hjelpeforeningen er en inspirert del av gjenopprettelsen av Jesu Kristi Kirke.)

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å forstå denne sannheten?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse om Hjelpeforeningens formål:

“Hjelpeforeningen ble opprettet for å hjelpe Guds døtre å forberede seg til å motta det evige livs velsignelser. Hjelpeforeningens formål er å styrke tro og personlig rettskaffenhet, styrke familier og hjem og finne frem til og hjelpe de trengende” (Døtre i mitt rike, xi).

Be elevene repetere det de skrev i skriftstudiedagboken for dag 4, oppgave 7. (De ble bedt om å snakke med et medlem av Hjelpeforeningen og skrive litt om hvordan Hjelpeforeningen har vært til velsignelse for henne og gitt henne muligheter til å delta i Herrens verk.) Be elevene fortelle hva de lærte av denne aktiviteten.

Rund av leksjonen ved å bære ditt vitnesbyrd om hvordan trofaste menn og kvinner i dag bidrar til at Herrens verk fortsetter å vokse over hele jorden. Oppfordre elevene til å leve trofast, slik at de kan fortsette å delta i Herrens verk.

Neste enhet (Lære og pakter 124-128)

Be elevene tenke på tilfeller da de har deltatt i dåp og bekreftelser for de døde. Forklar at mye av deres studium den kommende uken vil handle om Nauvoo tempel og gjengivelsen av ordinansen dåp for de døde.