Seminar
Leksjon 137: Lære og pakter 130:12-21


Leksjon 137

Lære og pakter 130:12-21

Innledning

Denne leksjonen inneholder læresetninger Joseph Smith underviste på et møte i Kirken i Ramus, Illinois 2. april 1843. Disse læresetningene er nedtegnet i Lære og pakter 130. Profeten underviste om fremtidige hendelser, blant annet Jesu Kristi annet komme. Han underviste også om vår evne til å beholde kunnskap og intelligens når vi dør, og forklarte hvordan vi kan motta Guds velsignelser.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 130:12-17

Joseph Smith underviser om Det annet komme

Før leksjonen skriver du følgende utsagn på tavlen: Mange har lurt på det nøyaktige tidspunktet for Frelserens annet komme.

  • Har du noensinne ønsket å vite nøyaktig når Jesu Kristi annet komme vil finne sted?

Forklar at på Joseph Smiths tid hevdet en fremtredende kristen predikant ved navn William Miller at Frelserens annet komme ville finne sted 3. april 1843. En dag før Millers forutsagte dato for Det annet komme, talte profeten Joseph Smith til de hellige i Ramus i Illinois og nevnte at han hadde bedt om å få vite tidspunktet for Det annet komme.

Be en elev lese Lære og pakter 130:14-17 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva Joseph Smith fikk vite da han ba angående tidspunktet for Jesu Kristi annet komme.

  • Åpenbarte Herren for Joseph Smith det nøyaktige tidspunktet for Frelserens annet komme?

  • Hva ba Herren Joseph om å gjøre? (Når elevene har svart, kan du foreslå at de markerer setningen “besvær meg ikke mer med denne saken” i Skriftene. Vurder å lede elevene til Lære og pakter 130:15, fotnote a, for å understreke at ingen vet nøyaktig når Frelseren vil komme tilbake.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste M Russell Ballard

“Jeg er kalt som en av apostlene som skal være et spesielt vitne om Kristus … og jeg vet ikke når han kommer tilbake. Så vidt jeg vet, vet ingen av mine brødre i De tolvs quorum eller Det første presidentskap det. Og jeg vil ydmykt hevde at hvis vi ikke vet det, da vet ingen det… Frelseren sa at ‘dagen og timen kjenner ingen, ikke engang Guds engler i himmelen, men kun min Fader’ [Joseph Smith – Matteus 1:40].

Jeg tror at når Herren sier at ‘ingen’ vet det, så mener han virkelig at ingen vet det” (“When Shall These Things Be?” Ensign, des. 1996, 56).

  • Hva kan vi lære av Lære og pakter 130:14-17 og eldste Ballards uttalelse? (Elevene kan nevne en rekke sannheter, men de bør nevne følgende: Bare Gud vet det nøyaktige tidspunktet da Det annet komme vil finne sted.)

Forklar at det i vår tid finnes dem som prøver å forutsi det nøyaktige tidspunktet for Det annet komme eller verdens ende.

  • Hvordan kan det å huske dette prinsippet hjelpe deg å ikke bli villedet av falske påstander?

Lære og pakter 130:18-19

Joseph Smith underviser om hvor viktig det er å tilegne seg kunnskap og intelligens i dette liv

Vis om mulig en koffert eller bag. Be elevene forestille seg at de drar hjemmefra og reiser til et sted de aldri har vært før. De kan bare ta med seg det de får plass til i kofferten (eller bagen).

  • Hva ville du pakke i kofferten? (Be elevene skrive svarene sine på tavlen.)

Be elevene forestille seg at bestemmelsesstedet er åndeverdenen, som vi kommer til når vi dør.

  • Hva av det som står på tavlen, vil du være i stand til å ta med deg når du dør?

Be en elev lese Lære og pakter 130:18-19 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva vi kan ta med oss fra dette livet når vi dør.

  • Hva sier vers 18-19 om hva vi kan ta med oss når vi dør? (Elevene kan bruke andre ord, men de bør nevne følgende sannhet: Den kunnskap og intelligens vi oppnår i dette liv, vil være med oss i oppstandelsen.

For å hjelpe elevene å forstå hva som menes med ordene kunnskap og intelligens, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

“Hvis vi tenker på nøyaktig hva det er som vil bli med oss i oppstandelsen, virker det ganske åpenbart at vår intelligens vil bli med oss, noe som ikke bare innebærer vår IQ, men også vår evne til å motta og anvende sannhet. Våre talenter, egenskaper og ferdigheter vil bli med oss, og så visst også vår evne til å lære, vår grad av selvdisiplin og vår arbeidskapasitet” (We Will Prove Them Herewith [1982], 12).

  • Hva sier eldste Maxwell at ordet intelligens i vers 18-19 betyr?

  • Hva sier vers 19 om hvordan vi kan oppnå mer kunnskap og intelligens? (Du kan gjerne forklare at noe kunnskap og intelligens bare kan oppnås “gjennom … flid og lydighet”.)

  • Når har du fått kunnskap eller intelligens gjennom flid og lydighet? (Du kan også gjerne fortelle om en personlig erfaring.)

Forklar at i henhold til vers 19, vil de som oppnår mer kunnskap og intelligens i dette liv, ha et fortrinn i den kommende verden.

  • Hvordan tror du det å oppnå kunnskap og intelligens i dette liv kan gi oss et fortrinn i den kommende verden?

Forklar at det vi lærer i dette liv, både timelig og åndelig, vil være nyttig for oss i all evighet. Vi vil kunne bygge videre på den kunnskapen vi får i dette liv, for å bli mer lik vår himmelske Fader.

For å hjelpe elevene å fortsette å tilegne seg kunnskap og intelligens, kan du oppfordre dem til å fortsette å delta i Seminar nå, og til å planlegge å delta i Institutt når de har fullført Seminar. Be elevene skrive et mål som kan hjelpe dem å få mer kunnskap og intelligens.

Lære og pakter 130:20-21

Joseph Smith forklarer hvordan vi får velsignelser

Be elevene forestille seg at de ønsker å bli bedre til å skrive, så de bestemmer seg for å løpe fem kilometer fem dager i uken i en måned.

  • Hva vil resultatet bli? Hvorfor?

  • Hva ville du gjøre for å bli flinkere til å skrive?

Forklar at akkurat slik vi trenger å forstå hvordan vi kan oppnå resultatene vi ønsker, må vi forstå hvordan vi kan få de velsignelsene vår himmelske Fader ønsker å gi oss.

Be en elev lese Lære og pakter 130:20-21 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan vi kan motta velsignelsene som vår himmelske Fader ønsker å gi oss. (Du kan gjerne forklare at “betinget” betyr “basert på”, og at en lov som er “ugjenkallelig fastsatt”, er permanent og uforanderlig.)

  • Hva sier vers 20-21 om hvordan vi mottar en velsignelse fra Gud?

Be elevene skrive et “hvis-da”-prinsipp basert på vers 20-21. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever lese utsagnene sine høyt. Elevene kan bruke andre ord, men de bør nevne følgende prinsipp: Hvis vi ønsker å motta en velsignelse fra Gud, må vi adlyde loven som den er betinget av.

For å hjelpe elevene å utdype sin forståelse av denne sannheten, kan du gjengi følgende oversikt på tavlen (det kan være lurt å gjøre det før leksjonen). Be elevene skrive av oversikten i notatboken eller skriftstudiedagboken. Be en elev lese høyt det første skriftstedet som er oppført. Be klassen følge med, og legge merke til en lov og en tilhørende velsignelse. Når de svarer, kan du fylle ut de aktuelle feltene i oversikten. Be elevene fylle ut oversiktene sine hver for seg.

Hvis vi ønsker å motta en velsignelse fra Gud, må vi adlyde loven som den er betinget av.

Skriftsted

Lov

Velsignelse

L&p 10:5

L&p 88:124

2 Nephi 32:3

Johannes 7:17

Når elevene har fullført denne aktiviteten, kan du be dem tenke på velsignelser de har mottatt fordi de har adlydt en lov. Be dem fortelle hva de opplevde.

Be elevene skrive ned velsignelser de ønsker å oppnå. Be dem så om å skrive hvilken lov eller hvilke lover de må adlyde for å motta disse velsignelsene.

Forklar at noen lover og velsignelser er svært konkrete, mens andre er mer generelle. Forklar også at noen lovede velsignelser kan komme i neste liv.

For å runde av dagens leksjon, kan du be elevene gjennomgå noen av sannhetene de har lært av Joseph Smith læresetninger i Lære og pakter 130.

Avslutt med å be en elev lese følgende uttalelse av president Brigham Young om Joseph Smiths evne til å forklare det som er av Gud.

Bilde
President Brigham Young

“Det enestående med storheten i bror Joseph Smiths karakter var at han kunne forenkle himmelske ting så et begrenset sinn kunne forstå dem. Når han forkynte for folket – åpenbarte det som hører Gud til, Guds vilje, frelsesplanen, Jehovas hensikter, vårt forhold til ham, og i alt som hører himmelen til, forenklet han sine læresetninger etter evnene til hver mann, hver kvinne og hvert barn, og gjorde dem like tydelige som en tydelig opptråkket sti. Dette burde overbevise alle som noen gang hørte ham om hans guddommelige myndighet og kraft, for ingen annen mann var i stand til å undervise slik som han kunne, og ingen kan åpenbare det som hører Gud til uten ved åpenbaring fra Jesus Kristus” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 347).

Avslutt med ditt vitnesbyrd om Joseph Smiths kall som profet, seer og åpenbarer. Oppfordre elevene til å omsette i handling læresetningene og prinsippene de lærte da de studerte profetens læresetninger i Lære og pakter 130.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 130:18-19. Oppnå kunnskap og intelligens

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Dere … skulle ikke klage når det gjelder utdannelse. Fordyp dere ikke så meget i det tekniske at dere ikke lærer det som er praktisk. Alt dere kan lære som er praktisk – i huset, matlaging i kjøkkenet, i hagen – vil komme til nytte. Klag aldri når det gjelder læring og skolegang. Studer flittig, og vær alltid til stede…

Dere kan lære å reparere og male og til og med sy og alt annet som er praktisk. Dette er verdt å gjøre. Hvis det ikke er spesielt nyttig for dere, vil det hjelpe dere når dere gjør tjenester for andre” (“Råd til unge menn”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 51).