Seminar
Leksjon 68: Lære og pakter 63:22-66


Leksjon 68

Lære og pakter 63:22-66

Innledning

Den 30. august 1831, mottok Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 63. Denne leksjonen dekker Lære og pakter 63:22-66, der Herren lover velsignelser til de hellige som er trofaste i de siste dager, advarer mot farene forbundet med stolthet, og formaner sine tjenere til å huske hvor hellig Hans navn er, og snakke ærbødig om alle hellige ting.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 63:22-54

Herren lover velsignelser til de trofaste i de siste dager

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen: Hvorfor kan noen være bekymret over å leve i de siste dager?

I begynnelsen av leksjonen ber du elevene diskutere dette spørsmålet som klasse, eller parvis.

Forklar at i åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 63, omtalte Herren ødeleggelsen som vil komme over de ugudelige i de siste dager, men han ga også de hellige store løfter. I tillegg, befalte Han de hellige på den tiden å kjøpe landområder i Missouri for å etablere Sion, som han lovet skulle være et tilfluktssted (se L&p 45:66-69).

For å hjelpe elevene å lære om profetiene i Lære og pakter 63, lag et arbeidsark som inneholder følgende utsagn. La elevene arbeide sammen to og to. Be dem avgjøre om hvert utsagn er sant eller usant ved å se gjennom de tilhørende skriftstedhenvisningene. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer sannhetene de lærer i Skriftene mens de fullfører arbeidsarket.

  • ____1. Under krigene i de siste dager vil ugudelige mennesker drepe hverandre. (Se L&p 63:32-33.)

  • ____2. De rettferdige hellige kan lett unnslippe alle de siste dagers straffedommer og ødeleggelser. (Se L&p 63:34.)

  • ____3. Når Jesus Kristus kommer igjen, vil han tilintetgjøre alle ugudelige mennesker som fremdeles er på jorden. (Se L&p 63:34.)

  • ____4. De som er trofaste, vil til slutt overvinne alle dette livets utfordringer. (Se L&p 63:47-48.)

  • ____5. Rettferdige personer som dør før Det annet komme, vil oppstå når Frelseren kommer til jorden. (Se L&p 63:49.)

  • ____6. Rettferdige personer som lever på jorden når Det annet komme finner sted, vil aldri dø. (Se L&p 63:50-51.)

Etter at elevene har fullført arbeidsarket, ber du dem rapportere sine svar på de to første utsagnene. (Det første utsagnet er sant, og det andre utsagnet er usant.) Diskuter svarene deres, og be dem gjennomgå skriftstedene som står oppført nedenfor hvert utsagn. Mens elevene diskuterer sine svar på utsagn 2, be en elev lese høyt følgende forklaring av profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Det er en uriktig oppfatning at de hellige vil unnslippe straffedommer mens de ugudelige skal lide, for alt kjød er underkastet lidelser, og ‘de hellige skal også bare så vidt unnslippe’… Mange av de rettferdige vil bli offer for sykdom, pest, osv. på grunn av kjødets svakhet, men likevel bli frelst i Guds rike” (i History of the Church, 4:11; se også Journals, Bind 1: 1832-1839, bind 1 av dagbokserien The Joseph Smith Papers, [2008], 352-53).

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå at rettferdige mennesker ikke vil bli spart for alle prøvelsene i de siste dager?

Be elevene om deres svar på utsagn 3-6 på tavlen. (Utsagn 3-5 er sanne, og utsagn 6 er usant.) Be en elev lese Lære og pakter 63:47-48 høyt. Be klassen følge med, og se etter et løfte fra Herren. Oppfordre dem til å overveie hvordan de kan uttrykke Herrens løfte i dette verset som et “hvis-da” utsagn.

  • Hvordan vil du uttrykke Herrens løfte i dette verset som et “hvis-da” utsagn? (Elevene skulle uttrykke at hvis vi er trofaste og holder ut, vil vi overvinne verden. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

  • På hvilke måter kan Herren hjelpe oss å “overvinne verden” i hverdagen?

  • På hvilke måter kan Herren hjelpe oss å “overvinne verden” etter at vi er død?

For å understreke de evige velsignelsene vi kan motta som vil hjelpe oss å overvinne verden, kan du be en elev lese Lære og pakter 63:49 høyt. Be klassen følge med, og se etter velsignelser Herren lover de rettferdige.

Du kan gjerne dele ditt vitnesbyrd om velsignelsene vi vil få, i dette livet og i det neste, hvis vi er trofaste og holder ut.

Lære og pakter 63:55-56

Herren uttrykker sin misnøye med Sidney Rigdons stolthet

Be en elev lese følgende eksempler høyt. Ta en pause etter hvert eksempel, og be klassen forklare hvordan en person kan bli fristet til å reagere med stolthet eller arroganse i den situasjonen.

  1. Du blir bedt om å bære ditt vitnesbyrd foran mange andre ungdommer på en stor ungdomskonferanse.

  2. Noen i ditt quorum eller i en Unge kvinners klasse klager på de aktivitetene som du var med på å planlegge.

  3. Du er en talentfull sanger, og du har blitt bedt om å synge en sang på et nadverdsmøte.

Forklar at Sidney Rigdon fikk en viktig oppgave fra Herren, men reagerte med stolthet. Herren befalte ham at han skulle “gi en skriftlig beskrivelse av Sions land og redegjøre for Guds vilje slik det skal bli tilkjennegitt for ham ved Ånden” (L&p 58:50). Denne skriftlige beskrivelsen skulle hjelpe de hellige som bodde langt borte fra Independence, Missouri, å vite hvordan landet så ut (de hadde ikke fotografier på den tiden.) Det skulle også inspirere de hellige til å bidra med penger til kjøp av landområder (se L&p 58:51).

Be en elev lese Lære og pakter 63:55-56 høyt. Be klassen følge med, og se etter tegn på at Sidney Rigdon var påvirket av stolthet mens han utførte sin oppgave med å lage en beskrivelse av Sion.

  • Hvilke tegn på stolthet la du merke til? (Elevene skulle påpeke at Sidney hadde “opphøyet seg i sitt hjerte og tok ikke imot råd.”)

  • Hva ble resultatet av Sidneys stolthet? (Han bedrøvet Ånden, og det han hadde skrevet, var ikke antagelig for Herren. Du kan gjerne forklare at å bedrøve Ånden betyr å leve på en slik måte at Den hellige ånd trekker seg bort fra oss.)

  • Hva kan vi lære av vers 55? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle identifisere følgende sannhet: Ånden blir bedrøvet hvis vi er stolte når vi utfører Herrens verk. Skriv denne sannheten på tavlen.)

Be noen få elever lese høyt hvert av eksemplene ovenfor igjen. Ta en pause etter hvert eksempel, og be klassen forklare hvordan en person kan reagere med ydmykhet i den situasjonen, istedenfor med stolthet. Etter diskusjonen, påpek at Herren ga Sidney Rigdon mulighet til å lage en ny beskrivelse av Sion (se L&p 63:56). Sidney omvendte seg og laget en ny beskrivelse av Sions land, som var antagelig for Herren.

Lære og pakter 63:57-66

Jesus Kristus befaler sine tjenere til å huske hvor hellig hans navn er og snakke ærbødig om alle hellige ting

Les eller oppsummer følgende beretning fra president Spencer W. Kimballs liv. Be elevene lytte etter noe som gjør inntrykk på dem.

Bilde
President Spencer W. Kimball

“På St. Marks Hospital i Salt Lake City ble [president Spence W. Kimball] underlagt full narkose og operert, deretter trillet på et bord tilbake til rommet sitt. Fremdeles i ørske, kunne Spencer merke at bordet stoppet ved heisen, og høre pleieren, som var sint for noe, misbruke Herrens navn. Halvt bevisst, ba han med anstrengt stemme, ‘Vær så snill å ikke si det. Jeg elsker ham mer enn alt i verden. Vær så snill.’ Absolutt stillhet fulgte. Så sa pleieren stille, ‘Jeg skulle ikke ha sagt det. Jeg beklager.’” (Edward L. Kimball og Andrew E. Kimball, Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [1977], 264.)

  • Hva med denne beretningen gjør inntrykk på deg?

  • Hvordan var president Kimballs ærbødighet for Herrens navn forskjellig fra måten mange andre mennesker i verden bruker Herrens navn på?

Be noen få elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 63:59-64. Be klassen følge med, og se etter ord og uttrykk som hjelper dem å forstå hvordan Herren vil at vi skal bruke hans navn, og hvordan han vil at vi skal snakke om hellige ting.

  • Hva fant du ut om hvordan skulle vi bruke Herrens navn? (Når elevene identifiserer ord og uttrykk fra vers 64, be dem oppsummere første del av verset. De skulle uttrykke følgende prinsipp: Jesu Kristi navn er hellig, og må uttales med omtanke. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Be en elev komme frem til tavlen og være skriver. Be klassen nevne noen situasjoner der vi har brukt Jesu Kristi navn på en passende måte, og la skriveren skrive dem opp på tavlen. Elevene kan nevne at vi bruker Frelserens navn når vi ber, holder taler, bærer vitnesbyrd, holder leksjoner og utfører prestedømsordinanser. Vi kan også snakke om Frelseren i dagligdagse samtaler, men vi skulle gjøre det i ærbødighet.

  • Hvorfor tror du vi skulle bruke Frelserens navn med ærbødighet?

  • Hvordan øker Lære og pakter 63:62 din forståelse av hva det vil si å misbruke Herrens navn? Hvordan gjelder dette verset prestedømsordinanser?

  • Når vi bruker Frelserens navn, hva kan vi gjøre for å huske at det er hellig og må uttales med forsiktighet?

Hjelp elevene å forstå at de sannheter dere har drøftet ikke bare gjelder Frelserens navn.

  • Hva er noen andre ord eller temaer som “kommer fra det høye” og som er hellige? Hvordan kan vi forsikre oss om at vi omtaler dem “med forsiktighet”?

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Det finnes ingen mer hellige eller betydningsfulle ord i hele vårt språk enn navnene til Gud Faderen og hans Sønn, Jesus Kristus” (“Ærbødig og ren”, Lys over Norge, nr 6, 1986, 54).

  • Hvorfor er navnet til Gud Faderen og Jesus Kristus hellig for deg?

Bær ditt vitnesbyrd om vår himmelske Fader og Jesus Kristus, og forklar hvorfor deres navn er hellige for deg. Be elevene overveie måter de kan bruke navnet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus mer ærbødig på, og oppfordre dem til å gjøre det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 63:25-27. “Likevel gir jeg, Herren, keiseren det som keiserens er”

I Lukas 20:19-26, leser vi om hvordan yppersteprestene og de skriftlærde forsøkte å lage en felle for Jesus ved å spørre ham om det var lov for en jøde å betale skatt til den romerske keiseren, Cæsar. De visste at hvis han sa ja, ville jødene fornekte ham fordi de hatet romerne, som hadde seiret over dem. Hvis Jesus sa nei, kunne de anmelde ham til romerne, som ville arrestere ham for forræderi mot det romerske styresettet. Jesus viste dem en mynt med bilde av Cæsar på og sa, “ Så gi da keiseren det som keiserens er, og Gud hva Guds er!” (vers 25).

På profeten Joseph Smiths tid, hjalp Herrens henvisning til denne historien de hellige å lære at selv om hele jorden tilhører Herren, måtte de fortsatt kjøpe landområdet der Herren hadde befalt dem å bygge opp byen Sion. Dette oppkjøpet var nødvendig for at de hellige skulle ha lovlig eierskap til landområdet og for å forhindre strid om det i fremtiden.

Lære og pakter 63:50-51. Hva er “et menneskes alder”, og hva betyr det at mennesker “skal forvandles i et øyeblikk”?

Profeten Jesaja forkynte om Tusenårsriket, “Det skal ikke lenger finnes noe spedbarn som bare lever få dager, eller en gammel mann som ikke fyller sine dagers mål. Nei, en ung mann skal den være som dør hundre å gammel” (Jesaja 65:20).

Bilde
President Joseph Fielding Smith

President Joseph Fielding Smith lærte også: “Mennesker på jorden vil fortsatt være dødelige, men en forvandling skal komme over dem slik at de vil ha makt over sykdommer og død. Døden skal være forvist fra jorden, for menneskene skal leve til de er på alder med et tre eller ett hundre år gammel (Se [L&p] 63:50-51), og skal så dø ved et menneskes alder, men denne døden skal komme og de skal forvandles i et øyeblikk, og dødelighet skal vike for udødelighet. Det skal ikke finnes noen graver der, og de rettferdige skal bli tatt opp til en strålende oppstandelse” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:461).