Seminar
Leksjon 26: Lære og pakter 20:1-36


Leksjon 26

Lære og pakter 20:1-36

Innledning

I en åpenbaring til profeten Joseph Smith befalte Herren at hans gjenopprettede kirke skulle organiseres 6. april 1830. Han underviste også om Mormons boks betydning og ga instruksjoner om sin kirkes ledelse, herunder prestedømsembeder, ordinanser og fremgangsmåter i den nylig gjenopprettede kirken. Denne åpenbaringen, som ble kalt “Bestemmelser og pakter” i Kirkens tidlige tid, finnes nå i Lære og pakter 20. Denne åpenbaringen ble nedtegnet noen dager etter 6. april 1830, men Herren kan ha åpenbart deler av den til profeten så tidlig som sommeren 1829. På grunn av lengden, er Lære og pakter 20 fordelt på tre leksjoner i denne håndboken.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 20:1-4

Gud befaler at Kirken skal grunnlegges

Be elevene tenke på forrige møte de deltok i hvor det ble båret vitnesbyrd. Be dem beskrive hvordan det å bære vitnesbyrd er forskjellig fra å fortelle en historie eller gi uttrykk for takknemlighet.

Be en elev lese følgende definisjon av et vitnesbyrd av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Et vitnesbyrd om evangeliet er et personlig vitne fra Den hellige ånd til vår sjel om at visse fakta av evig betydning er sanne, og at vi vet at de er sanne” (“Vitnesbyrd”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 26).

Skriv følgende på tavlen: Vi vet at…

Be elevene slå opp Lære og pakter 20. Forklar at Kirkens ledere leste dette kapitlet høyt på Kirkens konferanser som ble avholdt 9. juni 1830 og 26. september 1830, noe som bidro til å minne medlemmene av den nye kirken om mange viktige sannheter i evangeliet. Be elevene lete etter læresetninger og prinsipper i dette kapitlet som kan innledes med setningen “Vi vet at…”

Be elevene lese Lære og pakter 20:1-2 hver for seg, og se etter innsikt med hensyn til evangeliets gjengivelse.

  • Hvilke sannheter om evangeliets gjengivelse vitner disse versene om? (En av læresetningene som elevene kan finne, er at Joseph Smith ble kalt av Gud og befalt å organisere Jesu Kristi kirke. Be en elev skrive denne læresetningen, i tillegg til andre som elevene finner, på tavlen under ordene “Vi vet at…” Elevene kan gjerne lage en tilsvarende liste i notatboken eller skriftstudiedagboken.)

For å hjelpe elevene å forstå hvor viktige disse sannhetene er, kan du oppfordre dem til å tenke over sitt eget vitnesbyrd om Joseph Smiths guddommelige kall og at Kirken er sann. Du kan gjerne be elevene fortelle klassen hvordan de har fått visshet om at disse tingene er sanne.

  • Hva tror du ordet “fremkomsten” i Lære og pakter 20: 1 betyr med hensyn til organiseringen av Kirken? (Du må kanskje minne elevene om frafallet og behovet for gjenopprettelsen.)

  • Hvordan kan vi hjelpe Herrens kirke å fortsette å vokse i vår tid?

Lære og pakter 20:5-16

Herren forteller kort om noen av gjenopprettelsens begivenheter

Be en elev lese Lære og pakter 20:5-8 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til ting som forberedte Joseph Smith til å organisere Kirken på jorden igjen.

  • Hva opplevde Joseph som gjorde ham i stand til igjen å organisere den sanne kirke på jorden? (Han ble undervist av Gud og engler og fikk kraft til å oversette Mormons bok.)

Forklar at da Kirken ble organisert i april 1830, hadde Mormons bok nettopp blitt utgitt. Be elevene lese Lære og pakter 20:9-12 hver for seg, og se etter sannheter som Mormons bok lærer oss. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner. Når de har fått tilstrekkelig tid, skriver du følgende ufullstendige setning på tavlen: Mormons bok beviser for verden at…

Be noen elever komme frem til tavlen og fullføre setningen ved hjelp av ord eller uttrykk de har funnet i Lære og pakter 20:9-12. Du kan gjerne vise til listen deres over svar, og stille følgende spørsmål:

  • Hvorfor er det så viktig å få et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann?

  • Hvis Mormons bok er sann, hva innebærer det med hensyn til Joseph Smith?

Bær vitnesbyrd om at Mormons bok er bevis på at Gud har gjengitt evangeliet i vår tid. Denne sannheten kan skrives på tavlen under overskriften “Vi vet at…”

Be en elev lese Lære og pakter 20:14-15 høyt. Be klassen merke seg hva Herren lover dem som mottar Mormons bok og etterlever dens læresetninger.

  • Hvilke velsignelser lover Herren dem som mottar Mormons bok i tro?

  • Hva vil skje med dem som forherder sitt hjerte i vantro og forkaster Mormons bok?

  • Hvordan kan vi motta Mormons bok i tro?

  • Hvordan kan Mormons bok få noen til å “leve rettferdig”?

Be elevene tenke over (1) hvordan deres vitnesbyrd om Mormons bok har hjulpet dem å være mer lydige mot Guds bud, og (2) hva de kan gjøre for å styrke sitt vitnesbyrd om den.

Lære og pakter 20:17-36

Mormons bok underviser og tydeliggjør viktige læresetninger i evangeliet

Du kan gjerne be en elev lese følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“I det tyvende kapittel i Lære og pakter vier Herren flere vers til å sammenfatte de viktige sannhetene som Mormons bok lærer oss. (Se vers 17-36.) Den forteller om Gud, menneskets skapelse, fallet, forsoningen, Kristi himmelfart, profeter, tro, omvendelse, dåp, Den hellige ånd, utholdenhet, bønn, rettferdiggjørelse og helliggjørelse ved nåde, og å elske og tjene Gud” (“A New Witness for Christ”, Ensign, nov. 1984, 7).

Be elevene skumlese Lære og pakter 20:17, 29, 30, 31, 35, og finne ordene som gjentas nær begynnelsen av hvert vers. (Elevene bør finne ordene “vi vet at” eller en variant av dem.) Forklar at i Lære og pakter 20:17-36 kan vi finne flere viktige læresetninger som Herrens kirke erklærer til verden som følge av det første syn og fremkomsten av Mormons bok. Blant disse finner vi sannheter om vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd, og hva vi må gjøre for å bli frelst i Guds rike.

Skriv følgende henvisninger på tavlen: Lære og pakter 20:17-19; Lære og pakter 20:21-25; Lære og pakter 20:26-28.

For å hjelpe elevene å ivareta sin del av læringsprosessen og forberede dem til å finne sannheter i evangeliet, kan du la dem gå sammen to og to, og tildele hvert par et av skriftstedene på tavlen. Be dem studere sine tildelte vers sammen, og se etter sannheter om Faderen, Sønnen og Den hellige ånd, og hva de har gjort for vår frelse.

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle om en sannhet de har funnet om vår himmelske Fader, Jesus Kristus eller Den hellige ånd, og forklare hvorfor den er viktig for dem. Du kan gjerne oppfordre elevene til å skrive sannheter som er spesielt meningsfylte for dem, i notatboken eller skriftstudiedagboken.

Etter hvert som elevene nevner disse sannhetene, kan du legge dem til i listen på tavlen under overskriften “Vi vet at…” Elevene kan for eksempel finne følgende læresetninger:

Gud lever og er uendelig, evig og uforanderlig (vers 17).

Vi er skapt i Guds bilde og lignelse (vers 18).

Gud ga sin enbårne Sønn for å bli korsfestet og oppstå slik at alle som tror, blir døpt og holder ut i tro, kan bli frelst (vers 21-25).

Den hellige ånd vitner om Faderen og Sønnen (vers 27).

Faderen, Sønnen og Den hellige ånd arbeider sammen for å forberede oss til evig liv (vers 17–28).

Be en elev lese Lære og pakter 20:29-34 høyt. Be klassen merke seg forpliktelser vi har hvis vi ønsker å arve evig liv. For å hjelpe elevene å forstå disse versene, må du kanskje forklare at rettferdiggjørelse (vers 30) betyr å bli tilgitt, benådet og erklært ikke skyldig. Helliggjørelse (vers 31) betyr å bli ren, hellig og Kristus-lik.

  • Hva sier disse versene vi må gjøre for å bli frelst i Guds rike?

Be en elev lese Lære og pakter 20:35-36 høyt. Be klassen se etter hva de kan gjøre for å vise at de vet at disse tingene er sanne.

  • Hvordan kan vi gi ære og herlighet til Herrens navn?

Be elevene gjennomgå listen på tavlen under ordene “Vi vet at…” Be dem hver for seg overveie hvilke av disse prinsippene de vet er sanne. Hvis de har skrevet den samme listen i notatboken eller skriftstudiedagboken, kan du be dem sette en hake ved siden av disse sannhetene.

Rund av leksjonen ved å oppfordre elevene til å velge et av de uthevede prinsippene og fortelle hvordan de har fått visshet om at det er sant.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 20:5-8. En oversikt over historiske hendelser

Tabellen nedenfor viser noen av hendelsene i forbindelse med gjenopprettelsen som er nevnt i Lære og pakter 20:5-8:

Vers

Historisk hendelse

Lære og pakter 20:5

“Etter at det tydelig var tilkjennegitt for denne første eldste [Joseph Smith] at han hadde fått forlatelse for sine synder”

Våren 1820: Joseph Smith mottar det første syn (se JS – H 1:15-20; se også Milton V. Backman jr., “Joseph’s Recitals of the First Vision”, Ensign, jan. 1985, 13).

Lære og pakter 20:5

Joseph Smith ble “igjen innviklet i verdens forfengelighet”

1820–1823: “I tiden som gikk mellom den tid jeg hadde synet og året atten hundre og tre og tyve… ble jeg utsatt for alle slags fristelser, og ettersom jeg vanket sammen med alle slags mennesker, begikk jeg ofte mange tåpelige feil og avslørte ungdommens svakheter og menneskenaturens svake sider” (JS – H 1:28).

Lære og pakter 20:6

“Gud [betjente] ham ved en hellig engel”

September 1823: Engelen Moroni betjener Joseph (se JS – H 1:30–33).

Lære og pakter 20:7

“Og ga ham bud som inspirerte ham”

September 1823: Engelen Moroni gir Joseph instruksjoner (se JS – H 1:34-42).

Lære og pakter 20:8

“Og ga ham kraft fra det høye ved de midler som forut var beredt for å oversette Mormons bok”

22. september 1827 – sommeren 1829: Joseph henter gullplatene og urim og tummim og oversetter Mormons bok (se JS – H 1:59-75).

Lære og pakter 20:30-31. Rettferdiggjørelse og helliggjørelse

Følgende uttalelse er hentet fra en artikkel av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. Den delen som er sitert nedenfor, forklarer bare kort læren om rettferdiggjørelse og helliggjørelse. Det kan være lurt å lese hele artikkelen for å få en mer fullstendig forståelse av disse læresetningene.

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“På grunn av den ‘uendelige kraft i hans store sonoffer’, kan Jesus Kristus tilfredsstille eller ‘oppfylle de krav loven stiller’ på våre vegne. Tilgivelse kommer ved Hans nåde som har tilfredsstilt rettferdighetens krav ved sin egen lidelse, ‘en rettferdig for urettferdige, for å føre oss fram til Gud’ (1 Peter 3:18). Han fjerner vår fordømmelse uten å fjerne loven. Vi blir tilgitt og satt i en rettferdig tilstand sammen med ham. I likhet med ham, blir vi uten synd. Vi blir oppholdt og beskyttet ved loven, ved rettferdighet. Vi blir, for å si det med ett ord, rettferdiggjort.

Derfor kan vi med rette omtale en som er rettferdiggjort, som benådet, uten synd eller skyldfri. For eksempel: ‘Hver den som omvender seg og blir døpt i mitt navn, skal mettes. Og hvis han holder ut til enden, vil jeg holde ham uskyldig for min Fader på den dag da jeg skal stå og dømme verden’ (3 Nephi 27:16; uthevelse tilføyd). Men uansett hvor fantastisk syndenes forlatelse er, gjør forsoningen enda mer. Dette ‘mer’ uttrykkes av Moroni:

‘Og videre, hvis dere ved Guds nåde er fullkomne i Kristus og ikke fornekter hans kraft, da er dere helliggjort i Kristus, ved Guds nåde gjennom utgytelsen av Kristi blod, som ifølge Faderens pakt er til deres synders forlatelse, så dere blir hellige og plettfrie’ (Moroni 10:33; uthevelse tilføyd).

Å bli helliggjort ved Kristi blod er å bli ren, plettfri og hellig. Hvis rettferdiggjørelse fjerner straff for tidligere synder, da fjerner helliggjørelse flekken eller virkningene av synden. Profeten Joseph Smith vitnet og sa:

‘Og dette er evangeliet, det glade budskap som røsten fra himlene bar vitnesbyrd til oss om:

At han kom til verden, ja, Jesus, for å bli korsfestet for verden, og for å bære [gjøre rett for] verdens synder og for å helliggjøre verden og rense den fra all urettferdighet’ (L&p 76:40–41)” (“Justification and Sanctification”, Ensign, juni 2001, 20–22).