Seminar
Leksjon 19: Joseph Smith – Historie 1:68-75; Lære og pakter 13


Leksjon 19

Joseph Smith – Historie 1:68-75; Lære og pakter 13

Innledning

I mai 1829 gikk Joseph Smith og Oliver Cowdery ut i skogen nær Josephs gård i Harmony, Pennsylvania for å spørre Herren etter å ha oversatt et skriftsted i Mormons bok som understreket hvor viktig dåpens ordinans er. Mens de ba, viste døperen Johannes seg for dem som en oppstanden person. Han overdro Det aronske prestedømme til dem, ba dem døpe hverandre i Susquehanna-elven i nærheten, og ba dem så om å ordinere hverandre til Det aronske prestedømme. Johannes’ ord til Joseph Smith og Oliver Cowdery er nedtegnet i Lære og pakter 13. Etter dåpen ble Joseph og Oliver fylt med Den hellige ånd og opplevde store velsignelser.

Undervisningsforslag

Joseph Smith – Historie 1:68-72; Lære og pakter 13

Døperen Johannes overdrar Det aronske prestedømme til Joseph Smith og Oliver Cowdery

Skriv følgende spørsmål på tavlen før leksjonen, eller gi dem til hver elev på et utdelingsark (ikke ta med svarene). Når elevene kommer til klasserommet, kan du be dem besvare spørsmålene på et blankt ark eller på utdelingsarkene sine. Om nødvendig kan du foreslå at de bruker Veiledning til Skriftene i trippelen (se “aronske prestedømme, Det”) for å finne de riktige svarene. Du kan gjerne vente til etter at elevene har skrevet ned svarene sine før du begynner andakten.

  1. Hvor i Skriftene kan vi lære om gjengivelsen av Det aronske prestedømme?

  2. Hvilken dato ble Det aronske prestedømme gjengitt?

  3. Hva var navnet på engelen som gjenga Det aronske prestedømme til jorden ved å overdra det til Joseph Smith og Oliver Cowdery?

  4. Hvordan ble Det aronske prestedømme overdratt til dem?

  5. Hva annet lovet engelen Joseph og Oliver at de ville motta? Hvem ville de motta det fra?

(Svar: (1) Joseph Smith – Historie eller Lære og pakter 13; (2) 15. Mai 1829 [se Joseph Smith – Historie 1:72]; (3) Døperen Johannes [se Joseph Smith – Historie 1:72]; (4) Ved håndspåleggelse [se Joseph Smith – Historie 1:68, 71]; (5) Døperen Johannes fortalte dem at de senere ville motta Det melkisedekske prestedømme fra apostlene Peter, Jakob, og Johannes [se Joseph Smith – Historie 1:72].)

Etter andakten kan du be elevene fortelle hva de har svart på det første spørsmålet. Etter de har besvart dette spørsmålet på riktig måte, kan du la elevene arbeide parvis og kontrollere svarene på resten av spørsmålene. Be dem bruke Joseph Smith – Historie 1:68–72 og Oliver Cowderys beskrivelse som kommer etter Joseph Smith – Historie. Du kan gjerne gå rundt i klasserommet og hjelpe elevene å finne de riktige svarene.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan dere gjennomgå svarene sammen som klasse. Når dere går gjennom disse svarene sammen, kan du hjelpe elevene å identifisere og forstå følgende læresetninger: Døperen Johannes gjenga Det aronske prestedømme til jorden (se Joseph Smith – Historie 1:72). Prestedømmet overdras ved håndspåleggelse (se Joseph Smith – Historie 1:68, 71). Når du gjennomgår elevenes svar, kan du også forklare at Joseph Smith og Oliver Cowdery mottok Det melkisedekske prestedømme av Peter, Jakob og Johannes senere i mai 1829 (se Larry C. Porter, “The Restoration of the Aaronic and Melchizedek Priesthoods”, Ensign, des. 1996, 30-47).

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:68 høyt. Be klassen følge med, for å finne ut hva Joseph og Oliver gjorde som fikk dem til å adspørre Herren om dåp til syndenes forlatelse.

  • Hva sier dette verset om hva som fikk Joseph og Oliver til å spørre om dåp til syndenes forlatelse? (De oversatte Mormons bok og kom over læresetninger om dåp til syndenes forlatelse.)

Påpek at gjengivelsen av Det aronske prestedømme er så viktig at døperen Johannes’ ord ble tatt med i Lære og pakter som kapittel 13. Be en elev lese Lære og pakter 13 høyt. Be klassen følge med og finne ut hvordan gjengivelsen av Det aronske prestedømme besvarte Joseph og Olivers bønn om å få vite mer om dåp til syndenes forlatelse.

  • På hvilke måter besvarte gjengivelsen av Det aronske prestedømme Joseph og Olivers bønn om å få vite mer om dåp til syndenes forlatelse?

Tegn et enkelt bilde av en dør med nøkkelhull på tavlen.

Bilde
tegning av en dør
Bilde
tegning av en nøkkel
  • Hva er hensikten med en dør? (Mens elevene drøfter dette spørsmålet, kan du hjelpe dem å forstå at en dør befinner seg i gjennomgangen til et annet sted. I tillegg kan en dør holde oss ute eller slippe oss inn.)

Vis elevene et nøkkelknippe (eller tegn et enkelt bilde av en nøkkel på tavlen) og still følgende spørsmål:

  • Hvordan angår en nøkkel en dørs funksjon? (En nøkkel låser eller låser opp en dør. Når vi bruker en nøkkel til å åpne en dør, gjør det oss i stand til å gå gjennom og oppleve det som er på den andre siden.)

Forklar at Herren bruker nøkler som et symbol på prestedømmets myndighet, som låser opp og åpner veien for oss slik at vi kan motta evige muligheter og velsignelser. Be elevene studere Lære og pakter 13:1, og se etter nøklene som er forbundet med Det aronske prestedømme. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse nøklene i sine egne skrifter når de finner dem.

  • Hva sa døperen Johannes at Det aronske prestedømme har nøklene til? (Det aronske prestedømme har nøklene til englers betjening, omvendelsens evangelium og dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse. Du kan gjerne be en elev skrive denne uttalelsen under bildet av døren på tavlen.)

For å hjelpe elevene å forstå disse nøklene til Det aronske prestedømme og velsignelsene de gjør tilgjengelig for Kirkens medlemmer, kan du be en elev lese høyt følgende forklaring av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum. (Vurder å lage en liten kopi av denne uttalelsen som elevene kan ha i Skriftene sine.)

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Hva betyr det at Det aronske prestedømme har [nøkkelen til] ‘omvendelsens og dåpens evangelium til syndenes forlatelse’? Betydningen ligger i dåpsordinansen og i nadverden. Dåpen er til syndenes forlatelse, og nadverden er en fornyelse av dåpspaktene og -velsignelsene. Forut for begge skulle omvendelse finne sted…

Ikke én av [oss] har levd uten synd etter at dere ble døpt. Uten et middel til ytterligere rensing etter dåpen er vi alle fortapt med hensyn til det åndelige…

Vi er befalt å omvende oss fra våre synder og komme til Herren med et knust hjerte og en angrende ånd og ta del i nadverden i overensstemmelse med dens pakter. Når vi fornyer våre dåpspakter på denne måten, fornyer Herren den rensende virkning av vår dåp.

Vi kan ikke overdrive betydningen av Det aronske prestedømme i forbindelse med dette. Alle disse vesentlige trinnene med hensyn til syndenes forlatelse utføres gjennom dåpens frelsende ordinans og nadverdens fornyende ordinans. Begge disse ordinanser forrettes av bærere av Det aronske prestedømme under ledelse av biskopsrådet, som har nøklene til omvendelsens evangelium og dåp og syndenes forlatelse” (“Det aronske prestedømme og nadverden”, Liahona, jan. 1999, 43).

  • Hvordan hjelper Det aronske prestedømmes nøkler oss å motta velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning?

  • Hvem har ifølge eldste Oaks nøklene til omvendelsens evangelium og dåp i hver menighet?

For å hjelpe elevene å forstå nøkkelen til englers betjening, kan du be en elev lese følgende forklaring av eldste Oaks:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Som ung bærer av Det aronske prestedømme trodde jeg ikke at jeg ville se en engel, og jeg lurte på hva slike englebesøk hadde med Det aronske prestedømme å gjøre.

Men englers betjening kan også foregå usynlig. Englebudskap kan formidles ved en røst eller bare ved tanker eller følelser som meddeles sinnet” (“Det aronske prestedømme og nadverden”, 39).

Be en elev komme frem for klassen og holde opp bildene En ung mann blir døpt (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 103; se også LDS.org) og Nadverden velsignes (nr. 107), hvis tilgjengelig.

Bilde
En ung mann blir døpt
Bilde
Nadverden velsignes
  • Hvordan kan en forståelse av Det aronske prestedømmes nøkler påvirke dine tanker eller handlinger når du forbereder, forretter eller tar del i nadverden hver uke?

Be de unge kvinnene i klassen uttrykke sine følelser angående Det aronske prestedømme og velsignelsene det gir dem. Du kan også fortelle hvorfor du verdsetter gjengivelsen av Det aronske prestedømme.

Joseph Smith – Historie 1:73-75

Joseph Smith og Oliver Cowdery opplever store velsignelser etter sin dåp

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:73 høyt. Be klassen følge med og finne ord og uttrykk som beskriver hva Joseph og Oliver opplevde etter at de ble døpt. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse ord og uttrykk i sine egne Skrifter.

  • Hva falt på Joseph og Oliver etter at de var blitt døpt?

Siden Joseph og Oliver ennå ikke hadde mottatt Den hellige ånds gave, var det de opplevde i dette tilfellet Den hellige ånds kraft. Joseph og Oliver skulle motta Det melkisedekske prestedømme for overdragelse av Den hellige ånds gave på et senere tidspunkt (se Joseph Smith – Historie 1:70; se også Bible Dictionary eller Veiledning til Skriftene, “Den hellige ånd”, scriptures.lds.org).

Be en elev lese Joseph Smith – Historie 1:74 høyt. Be klassen følge med, og se etter en bestemt velsignelse Joseph og Oliver mottok ved Den hellige ånds kraft. Etter at elevene har fortalt hva de har funnet ut, skriver du følgende læresetning på tavlen: Den hellige ånd hjelper oss å forstå hensikten og intensjonen med Skriftene.

  • Hvorfor tror du vi trenger Den hellige ånd til å hjelpe oss å forstå Skriftene?

  • Når har Den hellige ånd hjulpet deg å forstå Skriftenes “sanne mening og hensikt”?

Be elevene bruke noen minutter på å skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om hva de vil gjøre for å innby Den hellige ånds hjelp når de studerer Skriftene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Joseph Smith – Historie 1:74. Å ha Den hellige ånd når vi studerer Skriftene

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum kommenterte nødvendigheten av å ha Ånden med oss når vi studerer Skriftene:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Hvis vi søker og aksepterer åpenbaring og inspirasjon for å øke vår forståelse av Skriftene, vil vi få oppfylt Nephis inspirerte løfte om at de som søker flittig, vil få ‘Guds mysterier [utfoldet] for dem ved Den Hellige Ånds kraft’ (1 Ne. 10:19).

Mange av de andre tingene som er nevnt i Skriftene, kan bare forstås ved inspirasjon fra Den hellige ånd. Apostelen Paulus sa: ‘Intet menneske kjenner det som er av Gud, uten at han har Guds ånd’ (JST, 1 Kor. 2:11)…

Joseph Smith og Oliver Cowdery satte eksemplet for denne evangelieutdeling. Etter sin dåp ble de fylt med Den hellige ånd. Deretter, som Joseph forklarte i sin personlige historie: ‘Vårt sinn var nå blitt opplyst, Skriftene begynte å utfolde seg for oss til vår forståelse, og den sanne mening og hensikt i dens mer dunkle avsnitt ble åpenbart for oss på en måte som aldri før kunne ha blitt oss til del eller som vi tidligere kunne ha tenkt oss’ (JS – H 1:74)

Som Paulus fortalte Timoteus: ‘Hele Skriften er innåndet av Gud’ (2 Tim. 3:16; se også 2 Pet. 1:21). Dette betyr at for å forstå Skriftene, må vårt sinn bli opplyst av Herrens ånd” (“Scripture Reading and Revelation”, Ensign, jan. 1995, 7, 9).

Lære og pakter 13:1. Hva menes med at Levis sønner ofrer et offer til Herren?

Profeten Joseph Smith ga følgende forklaring av offeret som vil bli ofret av Levis sønner:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Det er en allmenn oppfatning at ofring ble helt avskaffet ved det store offer [dvs., Herren Jesu offer], og at det ikke vil være behov for ofringens ordinans i fremtiden, men de som hevder dette, er absolutt ikke kjent med prestedømmets plikter, rettigheter og myndighet, eller med profetene.

Ofring har alltid vært forbundet med og utgjør en del av prestedømmets plikter. Det begynte med prestedømmet, og vil bli videreført til etter Kristi komme, fra generasjon til generasjon…

Disse ofringene, så vel som enhver ordinans som tilhører prestedømmet, vil, når Herrens tempel blir bygget og Levis sønner blir renset, bli fullstendig gjenopprettet og utført med alle deres krefter, konsekvenser og velsignelser. Dette har alltid eksistert og vil alltid eksistere når Det melkisedekske prestedømmes kraft finnes i tilstrekkelig grad. Hvordan kan ellers alle ting som er uttalt ved de hellige profeter, gå i oppfyllelse? Det er ikke slik å forstå at Moseloven vil bli opprettet igjen med alle dens ritualer og mange seremonier. Dette har aldri blitt omtalt av profetene. Men de tingene som fantes før Moses’ tid, nemlig ofring, vil bli videreført” (History of the Church, 4:211-12).

President Joseph Fielding Smith forklarte videre:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Vi lever i evangelieutdelingen i tidenes fylde, hvor alt skal samles, og hvor alle ting helt fra begynnelsen av skal gjenopprettes. Endog denne jorden skal føres tilbake til den tilstand som rådet før Adams overtredelse. Imidlertid ligger det i sakens natur at offerloven vil måtte gjengis, ellers ville ikke alle ting som Herren forordnet, bli gjengitt. Og derfor vil det bli nødvendig for Levis sønner, som ofret blodoffer i fordums tid i Israel, å ofre et slikt offer påny for å fullføre denne ordinans i denne evangelieutdeling. Offer ved blodsutgytelse ble innstiftet på Adams tid og vil nødvendigvis måtte bli gjengitt.

Dyreoffer vil bli utført for å fullende gjengivelsen når det omtalte tempel er bygget; og ved begynnelsen av tusenårsriket eller i gjenopprettelsen vil blodoffer bli utført så lenge at gjengivelsen i denne evangelieutdeling blir helt fullendt. Derefter vil ofringer bli av en annen karakter” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie [1956], 3:82).

Lære og pakter 13:1. En forklaring av nøkler

Eldste Bruce R. McConkie forklarte at Guds åpenbaringer refererer til nøkler på to måter:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“To forskjellige bruksområder av begrepet nøkler finnes i åpenbaringene. Det ene angår den ledende myndighet som Kirken eller riket og alle dets organisasjoner styres ved, rikets nøkler, eller med andre ord myndigheten til å presidere. Det andre bruksområdet refererer til de midler som er gitt, hvorved noe blir åpenbart, oppdaget eller tilkjennegitt” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 409-10).

Lære og pakter 13:1. Nøkkelen til dåp ved nedsenkning til syndenes forlatelse

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum ga oss følgende innblikk i nøkkelen til englers betjening:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“På lignende måte er disse ordinanser i Det aronske prestedømme også vesentlige for englers betjening.

‘Ordet “engel” brukes i Skriften om enhver himmelsk person som formidler Guds budskap’ (George Q. Cannon, Gospel Truth, red. Jerreld L. Newquist [1987], 54). Skriften beretter om tallrike tilfeller hvor en engel viste seg personlig…

Men englers betjening kan også foregå usynlig. Englebudskap kan formidles ved en røst eller bare ved tanker eller følelser som meddeles sinnet…

De fleste meddelelser fra engler føles eller høres istedenfor å sees.

Hvordan holder Det aronske prestedømme nøkkelen til englers betjening? Svaret er det samme som for Herrens ånd.

I alminnelighet er velsignelsene i form av en åndelig ledsager og åndelig kommunikasjon bare tilgjengelige for dem som er rene. Som tidligere forklart, blir vi gjennom Det aronske prestedømmes ordinanser dåp og nadverd renset for våre synder og lovet at hvis vi holder våre pakter, vil vi alltid ha hans Ånd hos oss. Jeg tror at dette løftet ikke bare viser til Den hellige ånd, men også til englers betjening, for ‘engler taler ved Den Hellige Ånds kraft, derfor taler de Kristi ord’ (2 Nephi 32:3). Slik er det at de som bærer Det aronske prestedømme, åpner døren for alle medlemmer av Kirken som verdig tar del i nadverden til å nyte godt av å bli ledsaget av Herrens ånd og englers betjening…

Det aronske prestedømme har nøklene til… ‘omvendelsens [evangelium] og dåp… til syndenes forlatelse’ (L&p 84:27). Den rensende kraft i vår Frelsers forsoning fornyes for oss når vi tar del i nadverden. Løftet om at ‘hans Ånd alltid kan være hos [oss]’ (L&p 20:77) er helt avgjørende for vår åndelighet. Det aronske prestedømmes ordinanser er vesentlige for alt dette” (“Det aronske prestedømme og nadverden”, Liahona, jan. 1999, 43).

Lære og pakter 13:1. Englers betjening

President Gordon B. Hinckley forklarte englers betjening slik:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Da Wilford Woodruff, en mann som hadde levd mange år og hatt mange opplevelser, var Kirkens president, talte han til Kirkens unge menn og sa: ‘Jeg ønsker å understreke for dere det faktum at det ikke betyr noe om en mann er prest eller apostel så lenge han bare foredler sitt kall. En prest har nøklene til englers betjening,’ sa han. ‘Aldri i mitt liv, hverken som apostel, sytti eller eldste, har jeg hatt mer av Herrens beskyttelse enn da jeg hadde en prests embede.’ (Millennial Star, 53:629.)

Tenk på det, mine kjære unge brødre. Dette prestedømmet som dere bærer, omfatter nøklene til englers betjening. Slik jeg tolker det, betyr det at hvis dere lever verdig til prestedømmet, har dere rett til å motta og nyte den styrke som kommer av at himmelske personer veileder, beskytter og velsigner dere. Hvilken gutt, om han tenker seg om, ville ikke ønske denne bemerkelsesverdige velsignelsen?” (“The Priesthood of Aaron”, Ensign, nov. 1982, 45).