Seminar
Leksjon 81: Lære og pakter 76:81-119


Leksjon 81

Lære og pakter 76:81-119

Innledning

Denne leksjonen ser nærmere på synet om den telestiale herlighet som ble vist Joseph Smith og Sidney Rigdon, slik det står i Lære og pakter 76. Joseph Smith og Sidney Rigdon beskrev hva de lærte om dem som vil arve Det telestiale rike, og om konsekvensene av å avvise vitnesbyrdet om Jesus Kristus. De beskrev også hvordan Det telestiale rike skiller seg ut fra de andre herlighetsrikene.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 76:81-112

Herren viser Joseph Smith og Sidney Rigdon et syn om Det telestiale rike

Be elevene forestille seg at en venn som er medlem av et annet kristent trossamfunn, sier til dem: “Presten fortalte oss at når vi dør, kommer vi enten til himmelen eller helvete. Jeg føler ikke at jeg er god nok til å komme til himmelen akkurat nå, men jeg føler heller ikke at jeg er så dårlig at jeg burde komme til helvete. Hva lærer din religion deg om himmel og helvete?”

  • Hvordan ville du svare vennen din?

Vis oversikten fra leksjon 78 som heter “Lære og pakter 76: Oversikt over synet” (eller be elevene finne frem sitt eget eksemplar av oversikten). Mens elevene drøfter resten av Lære og pakter 76, kan du be dem lete etter sannheter som kan hjelpe denne vennen.

Be en elev lese Lære og pakter 76:81-83, 101, 103 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord og uttrykk som beskriver dem som vil arve Det telestiale rike.

  • Hvilke ord og uttrykk i disse versene beskriver dem som vil arve Det telestiale rike? (Du må kanskje forklare at en trollmann er en som deltar i aktiviteter som innbyr onde ånders innflytelse. En horkar er en person som deltar i seksuell synd.)

  • Ifølge vers 82 og 101 vil noen arve Det telestiale rike fordi de har nektet å motta store velsignelser som har blitt tilbudt dem. Hvilke velsignelser har de nektet å ta imot? (De avviser bevisst vitnesbyrdet om Jesus og evangeliet. Fordi de avviser Frelseren og hans evangelium, forkaster de muligheten til å omvende seg fra sine synder og bli renset ved forsoningen. Mens elevene drøfter dette spørsmålet, kan det være lurt å minne dem om det de lærte i forrige leksjon om å være tapre i Jesu vitnesbyrd. Forklar at herligheten vi arver, vil avhenge av hvordan vi mottar dette vitnesbyrdet [se L&p 76:50-51, 69, 78-79, 81-82, 101].)

  • Hva sier vers 83 om hvordan innbyggerne i Det telestiale rike vil være forskjellige fra fortapelsens sønner? (De begår ikke den utilgivelige synd å fornekte Den hellige ånd [se L&p 76:35].)

Be elevene lese Lære og pakter 76:84-85, 104-106 hver for seg, og legge merke til hva som vil skje med de ugudelige før de kan motta telestial herlighet.

  • Hva vil skje med de ugudelige før de vil bli forløst og få lov til å arve Det telestiale rike? (Hjelp elevene å finne følgende sannhet: De som arver Det telestiale rike, må lide i helvete før de blir forløst av Frelseren. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

For å hjelpe elevene å forstå betydningen av ordet helvete, kan du forklare at Skriftene bruker ordet på minst to måter. For det første er helvete den delen av åndeverdenen hvor de ugudelige befinner seg, og det er en bokstavelig, men midlertidig tilstand av åndelige kvaler og lidelser. For det annet bruker Skriftene noen ganger ordet helvete om en permanent tilstand av kvaler og lidelser for fortapelsens sønner. (Se Bible Dictionary, “Hell”; Veiledning til Skriftene, “Helvete”, scriptures.lds.org.)

  • Hvilke ord i vers 84-85 og 104-106 beskriver lidelsen de ugudelige vil oppleve når de dør? (Du må kanskje forklare at i vers 105 er “evig ild” et billedlig uttrykk for å beskrive lidelsene til de ugudelige som vil arve Det telestiale rike. Det betyr ikke at deres lidelser aldri vil ta slutt. Se L&p 19:4-12.)

Understrek at det helvete som oppleves av dem som vil arve Det telestiale rike, vil være midlertidig. Fordi disse personene ikke ville omvende seg og anvende forsoningens velsignelser i livet sitt, vil de bli værende i helvete gjennom hele tusenårsriket, og betale prisen for sine synder ved det de lider.

  • Hvilke ord og uttrykk fra vers 85 og 106 lærer oss at helvete vil være en midlertidig tilstand for dem som vil arve Det telestiale rike?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Joseph Fielding Smith, og be klassen lytte etter resultatene av de lidelser som de ugudelige vil oppleve i helvete:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Denne lidelse vil være et middel til å rense, og ved den vil de ugudelige bli bragt til en tilstand der de, på grunn av Jesu Kristi forløsning, kan få udødelighet. Deres ånd og legeme skal igjen bli forenet, og de skal bo i Det telestiale rike. Men denne oppstandelse vil ikke finne sted før verdens ende” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954–56], 2:243).

Sammenfatt Lære og pakter 76:106-108 ved å forklare at de ugudelige skal lide for sine synder til Jesus Kristus fullfører sitt arbeid og overleverer Guds rike på jorden til sin Fader. Kristus vil da bli kronet med herlighet.

Be en elev lese Lære og pakter 76:109-111 høyt. Be en annen elev lese Lære og pakter 137:9 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hva som vil skje når de som skal arve Det telestiale rike, kommer frem for Guds trone for å bli dømt.

  • Hva sier Lære og pakter 76:110 om hva som vil skje når disse menneskene blir ført frem for Guds trone for å bli dømt? (De vil knele ned og anerkjenne Jesus Kristus som sin Frelser.)

  • Hva sier Lære og pakter 76:111 og 137:9 om hva Herren vil basere sin dom på?

Forklar at selv om vers 111 handler spesielt om dem som vil arve Det telestiale rike, gjelder sannheten som undervises i dette verset, for alle.

  • Hva sier vers 111 om hva som vil avgjøre hvilket herlighetsrike vi arver? (Hjelp elevene å finne følgende læresetning: Det herlighetsrike vi arver, vil bli avgjort av våre handlinger i dette liv, og vårt hjertes ønsker. (Du kan gjerne skrive denne læresetningen på tavlen.)

  • Hvordan kan denne læren påvirke dine valg?

Be elevene lese Lære og pakter 76:86-89, 98, 112 hver for seg, og se etter ord og uttrykk som beskriver hvordan udødeligheten vil bli for dem som arver Det telestiale rike. Be elevene fortelle det de finner ut.

  • Hvordan viser disse ordene og uttrykkene Jesu Kristi kjærlighet og barmhjertighet?

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 76:91-98. Be klassen følge med, og se etter hvordan herlighetsrikene er sammenlignet med hverandre.

  • Hvordan er Det celestiale rikes herlighet forskjellig fra Det terrestriale og Det telestiale rikes herlighet? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men svarene bør gjenspeile følgende sannhet: Det celestiale rikes herlighet overgår Det terrestriale og telestiale rikes herlighet.)

  • Hva sier vers 92-95 om hvilke velsignelser de vil motta som mottar opphøyelse i Det celestiale rike? Hvordan er disse velsignelsene sammenlignet med velsignelsene som vil bli gitt til dem som arver Det telestiale rike?

Lære og pakter 76:113-119

Joseph Smith og Sidney Rigdon forklarer hvordan andre kan motta den kunnskapen de mottok

Gi et sammendrag av Lære og pakter 76:113-119 ved å forklare at etter å ha beskrevet dette synet, sa Joseph Smith og Sidney Rigdon at Herren hadde befalt dem ikke å skrive alt de hadde blitt vist. De forklarte også hva vi må gjøre for å kunne se og forstå Guds rikes mysterier.

Be en elev lese Lære og pakter 76:116-118 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til hvordan vi kan lære å innse og forstå Guds rikes mysterier.

  • Hva sier disse versene vi må gjøre for å kunne innse og forstå Guds rikes mysterier? (Se også L&p 76:5-10.)

For å hjelpe elevene å forklare og vitne om læresetningene de har lært av å studere Lære og pakter 76, kan du minne dem om spørsmålet de drøftet i begynnelsen av leksjonen: “Hva lærer din religion deg om himmel og helvete?” La elevene gå sammen to og to, og be dem samarbeide om å lage et utkast til hvordan de kan svare på dette spørsmålet. Informer dem om at etter noen minutter vil hvert par få anledning til å dele sine svar med et annet par.

For å hjelpe elevene å forberede seg, kan du dele ut kopier av følgende spørsmål eller skrive spørsmålene på tavlen før leksjonen:

Hva har Herren åpenbart om himmel og helvete i Lære og pakter 76?

Hva er forskjellene mellom hvert rikes herlighet?

Hva er forskjellene på de valgene de gjør som arver disse rikene, og de som ikke arver et herlighetsrike?

Hva vet du er sant om Frelseren, og hva vet du at han har gjort for vår frelse?

Foreslå at elevene overveier disse spørsmålene når de forbereder seg til å forklare hva Kirken underviser om himmel og helvete. I tillegg kan du be elevene bruke minst to skriftstedhenvisninger fra Lære og pakter 76 som en del av sin forklaring.

Når de har fått tilstrekkelig tid, ber du hvert par samarbeide med et annet par. Be ett par om å undervise de andre to elevene ved hjelp av utkastet sitt. Når det første paret har fått anledning til å forklare læresetningen, ber du det andre paret om å undervise. Når elevene er ferdige med å undervise, kan du be dem fortelle klassen hva de har lært.

For å hjelpe elevene å anvende det de har lært av å studere om herlighetsrikene, kan du skrive følgende ufullstendige setninger på tavlen og be elevene fullføre dem i notatboken eller skriftstudiedagboken sin:

Som følge av det jeg har lært av å studere om herlighetsrikene i Lære og pakter 76,

vet jeg at…

ønsker jeg å…

vil jeg…

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å gjennomføre denne aktiviteten, kan du be dem overveie om valgene som de gjør, vil kvalifisere dem til å arve Det celestiale rike. Oppfordre dem også til å søke Herrens hjelp til å gjøre noen endringer de føler de trenger å gjøre. Vurder å bære vitnesbyrd om sannhetene du har lært av å studere Lære og pakter 76.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 76:84. Helvete

Veiledning til Skriftene forklarer bruken av ordet helvete i Skriftene:

“Åpenbaring i de siste dager omtaler helvete i minst to betydninger. For det første er det en midlertidig bolig i åndeverdenen for dem som var ulydige i jordelivet. I denne betydningen av ordet vil helvete ha en slutt. De ånder som er der, vil bli undervist i evangeliet, og en eller annen gang etter sin omvendelse vil de oppstå til den herlighetsgrad de er verdige til. De som ikke vil omvende seg, men likevel ikke er fortapelsens sønner, vil forbli i helvete under tusenårsriket. Etter disse tusen år i pine vil de oppstå til en telestial herlighet (L&p 76:81-86; 88:100-101).

For det annet er helvete det permanente sted for dem som ikke blir forløst ved Jesu Kristi forsoning. I denne betydningen av ordet er helvete noe permanent, og er et sted for dem som ‘fortsatt er urene’ (L&p 88:35, 102). Dette er det sted hvor Satan, hans engler og fortapelsens sønner – de som har fornektet Sønnen etter at Faderen har åpenbart ham – vil bo i all evighet (L&p 76:43–46)” (Veiledning til Skriftene, “Helvete”, scriptures.lds.org).

Eldste Bruce R. McConkie sa følgende om helvete:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Den delen av åndeverdenen som bebos av ugudelige ånder som venter på sin oppstandelse, kalles helvete. Mellom døden og oppstandelsen blir disse ugudeliges sjeler kastet ut i det ytterste mørke, ned i dødsrikets dystre avgrunn, ned i underverdenen hvor de ugudelige ånder venter, i helvete. Der lider de den fordømtes kvaler. Der velter de seg i de evige flammers hevn. Der finnes gråt og jammer og tenners gnissel. Der blir Guds brennende vrede utøst over de ugudelige. (Alma 40:11-14; L&p 76:103-106.)

Etter sin oppstandelse vil det store flertall av dem som har lidd i helvete, tre inn i Det telestiale rike. Resten, forbannet som fortapelsens sønner, blir henvist til den evige pines avgrunn sammen med djevelen og hans engler…

For dem som er arvinger til en eller annen grad av frelse, hvilket vil si alle unntatt fortapelsens sønner (L&p 76:44), har med andre ord helvete en ende” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 349, 350, 351; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 165–166.)

Lære og pakter 76:85, 106. De ugudeliges forløsning

President Brigham Young forklarte hvordan noen på hans tid reagerte på sannheten om at de fleste av de ugudelige til slutt ville bli forløst og ikke lide i helvete til evig tid:

Bilde
President Brigham Young

“Da Gud åpenbarte for Joseph Smith og Sidney Rigdon at det var beredt et sted for alle, i samsvar med det lys de hadde fått og i hvilken grad de forkastet det onde og praktiserte det gode, ble det en stor prøvelse for mange, og enkelte falt fra fordi Gud ikke skulle sende hedningene og småbarna til evigvarende straff, men hadde en plass til frelse, når tiden var inne, for alle, og ville velsigne de ærlige, dydige og sannferdige, uansett om de noen gang hadde tilhørt en kirke eller ikke. Det var en ny lære for denne generasjon, og mange snublet på grunn av den” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young [1997], 292).

Lære og pakter 76:92-95. “Den celestiale herlighet… overgår alt”

Eldste Orson Pratt i De tolv apostlers quorum underviste om forskjellen på å bli frelst i Det celestiale rike, og å arve andre herlighetsriker:

Bilde
Eldste Orson Pratt

“Det er en betydelig forskjell på å bli frelst i et rike, hvor det er en viss herlighet, en viss lykke, og å bli frelst i det rike hvor vår Fader bor…

Vår Fader som bor i himmelen, og hans Sønn Jesus Kristus, har den høyeste herlighetsgrad i evigheten. De besitter hele fylden av herlighet. De har en fylde av lykke, en fylde av kraft, en fylde av intelligens, lys og sannhet, og de hersker over alle andre riker med en lavere herlighet, en mindre grad av lykke, og mindre kraft… Evangeliet er ment å opphøye menneskenes barn til den herlighetsgrad som finnes der vår Fader og hans Sønn bor” (Deseret News, nov. 10, 1880, 642).

Lære og pakter 76:99-101. “De som holder seg til Paulus og til Apollos og til Kefas”

For å fordømme splid, skrev Paulus til korinterne:

“For [det er] blitt meg fortalt om dere, mine brødre, at det er stridigheter blant dere.

Jeg sikter til dette at hver av dere sier: Jeg holder meg til Paulus, jeg til Apollos, jeg til Kefas, jeg til Kristus.

Er Kristus blitt delt? Var det kanskje Paulus som ble korsfestet for dere? Eller var det til Paulus’ navn dere ble døpt? (1 Korinterbrev 1:11-13).

Lignende ordlyd i Lære og pakter 76:99-101 viser til dem som ikke er i harmoni med Jesus Kristus eller hans profeter. Noen vil si at de følger Jesus Kristus eller bestemte profeter, men disse avviser bevisst Frelseren, og nekter å ta imot hans evangelium eller følge hans profeter.

Lære og pakter 76:113-116. Joseph Smith så mer i dette synet enn det som er skrevet

Med henvisning til synet som er nedtegnet i Lære og pakter 76, sa profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Jeg kunne ha forklart hundre ganger mer enn jeg noensinne har gjort om de herlighetsriker som ble åpenbart for meg i synet, om jeg fikk tillatelse til det, og om folket var beredt til å ta imot det” (i History of the Church 5:402).