Seminar
Leksjon 16: Lære og pakter 8


Leksjon 16

Lære og pakter 8

Innledning

I april 1829, begynte Oliver Cowdery å assistere Joseph Smith som skriver ved oversettelsen av gullplatene. Fordi Herren hadde gitt Oliver oversettelsens gave hvis han ønsket å ha den (se L&p 6:25), ble Oliver “svært opptatt av å motta evnen til å oversette” (Joseph Smith, in History of the Church, 1:36). Herren svarte at han ville gi Oliver evnen til å oversette, ifølge Olivers tro.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 8:1-5

Herren lover Oliver Cowdery åpenbaringens gave

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen. La det være plass under hvert spørsmål til å skrive prinsipper som elevene identifiserer under leksjonen.

Hva kan vi gjøre for at våre bønner skal bli mer meningsfylte?

Hvordan kan vi vite når Gud taler til oss?

Rett elevenes oppmerksomhet mot spørsmålene på tavlen.

  • Hvorfor tror du det er viktig å forstå svarene på disse spørsmålene?

Forklar at Lære og pakter 8 inneholder en åpenbaring Herren ga Oliver Cowdery gjennom Joseph Smith. I denne åpenbaringen kan vi finne instruksjoner fra Herren som bidrar til å besvare spørsmålene på tavlen.

Be elevene lese Lære og pakter 8:1 hver for seg, og se etter hvilke instruksjoner Herren ga Oliver om hvordan han skulle be.

  • Hvilke instruksjoner ga Herren Oliver om hvordan han skulle be?

  • Hva tror du det betyr å be “i tro, med et ærlig hjerte”?

Under det første spørsmålet på tavlen skriver du følgende: Hvis vi ber , kan vi motta .

Basert på Lære og pakter 8:1, hvordan vil du fullføre denne setningen? (Selv om elevene kan uttrykke det annerledes, bør svarene gjenspeile prinsippet om at hvis vi ber med tro og et ærlig hjerte, kan vi motta kunnskap fra Gud. Fullfør setningen på tavlen med deres ord.)

  • Hvorfor tror du at vår tro og oppriktighet påvirker vår evne til å motta kunnskap fra Gud?

Be elevene tenke på en gang da de opplevde velsignelser når de ba i tro og med et oppriktig hjerte.

For å hjelpe elevene å få innsikt i det andre spørsmålet på tavlen, kan du be en elev kort fortelle historien om da Moses ledet Israels barn ut av slaveri, forfulgt av den egyptiske hær (se 2 Mosebok 14).

Bilde
Moses deler Rødehavet

Be en elev lese Lære og pakter 8:2-3 høyt. Be klassen se etter hvordan Gud åpenbarte til Moses at han skulle føre Israels barn gjennom Rødehavet.

  • Hvordan inspirerte Gud Moses til å dele Rødehavet? (Ved åpenbaringens ånd.)

  • Hvilken sannhet lærer vi fra disse versene om hvordan Herren kan tale til oss? (Elevene skulle uttrykke at Herren taler til vårt sinn og vårt hjerte ved Den hellige ånds kraft. Skriv denne sannheten under det andre spørsmålet på tavlen.)

Bilde
sinn og hjerte, skisse

Tegn den tilhørende oversikten på tavlen. Legg til piler som peker på sinnet og hjertet.

  • På hvilke måter taler Herren til vårt sinn? På hvilke måter taler han til vårt hjerte?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan de kan føle Den hellige ånds innflytelse, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Dere kan lære mens dere ennå er unge hvordan dere kan få Den hellige ånds veiledning.

Som apostel lytter jeg idag til den samme inspirasjon, fra den samme kilde, på den samme måte, som jeg gjorde da jeg var gutt. Signalet er mye sterkere nå” (“Bønner og svar”, Lys over Norge, mai 1980, 32).

Be deretter en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Et inntrykk i sinnet er svært spesifikt.

Detaljerte ord kan høres eller føles og skrives ned som om instruksjonene ble diktert.

Kommunikasjon til hjertet er et mer generelt inntrykk. Herren begynner ofte med å gi oss inntrykk. Når vi forstår deres betydning og adlyder dem, utvikler vi evnen til å motta mer detaljerte instruksjoner i sinnet. Hvis vi følger en tilskyndelse i hjertet, vil den bli underbygget med mer detaljerte instruksjoner i sinnet” (“Helping Others to Be Spiritually Led” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 11. aug. 1998], 3–4, LDS.org).

Du kan gjerne forklare at for noen kan tilskyndelser i hjertet være akkurat like konkrete som tilskyndelser i sinnet.

  • Hvorfor er det viktig å forstå og oppfatte hvordan Herren kommuniserer med oss personlig?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken om (1) en gang da vår himmelske Fader talte til deres sinn og hjerte gjennom Den hellige ånd, eller (2) en gang da de følte Den hellige ånds innflytelse. Du kan vurdere å be noen elever fortelle hva de har skrevet hvis de føler seg komfortable med å gjøre det. Du kan også gjerne fortelle om en opplevelse hvor du visste at Herren talte til deg.

Forklar at evnen til å søke og motta personlig åpenbaring er tilgjengelig for alle Guds barn.

Be elevene slå opp i Lære og pakter 8:4. Les følgende del av verset høyt for klassen: “Derfor, dette er din gave. Benytt den, og velsignet er du.” Forklar at i dette verset refererer ordet gave til Olivers evne til å motta åpenbaring.

  • Hva tror du det betyr å “benytte” åpenbaringens ånd? (Å søke Den hellige ånds veiledning.)

Be elevene tenke over hvordan de kan bli flinkere til å benytte åpenbaringens ånd. Skriv følgende på tavlen: Hvis vi benytter åpenbaringens ånd, .

Be en elev lese Lære og pakter 8:4-5 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren lovet Oliver hvis han ville “benytte” åpenbaringens gave. Når elevene har svart, kan du foreslå at én måte å fullføre setningen på kan være: Hvis vi benytter åpenbaringens ånd, kan vi bli befridd fra ondskap og fare. Fullfør utsagnet på tavlen.

  • Hvordan har Herren brukt åpenbaringens kraft til å beskytte deg eller noen du kjenner mot ondskap eller fare?

Be elevene skrive på tavlen hvordan vi kan bli bedre til å “benytte” åpenbaringens gave for å få beskyttelse mot det onde. Spør dem hvordan deres forslag kan øke vår evne til å motta og oppfatte åpenbaring. Oppfordre dem til å skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken et mål om å følge et av disse forslagene.

Du kan gjerne bære vitnesbyrd om viktigheten av å strebe etter å motta åpenbaringens ånd, og fortelle elevene om hvordan du har blitt velsignet ved å gjøre det.

Lære og pakter 8:6-9

Oliver Cowdery har “Arons gave”

Oppsummer Lære og pakter 8:6-9 ved å fortelle elevene at Herren velsignet Oliver Cowdery med gaver som ville hjelpe ham å oppfylle sin rolle i evangeliets gjengivelse. Blant disse gavene var “Arons gave”, som Herren fortalte Oliver at han skulle gjøre “vidunderlige gjerninger” med. Vi vet ikke nøyaktig hva “Arons gave” innebærer. Minn elevene på at Aron var broren til Moses i Det gamle testamente, og at han hjalp Moses å utføre sine profetiske ansvarsoppgaver.

Be elevene lese Lære og pakter 8:7-8 hver for seg, og se etter kraften bak alle åndelige gaver. Forklar at når Herren kaller eller befaler oss å gjøre et bestemt verk, vil han velsigne oss med gaver og evner til å klare det.

Lære og pakter 8:10-12

Herren lover Oliver Cowdery oversettelsens gave dersom han utøver tro

Henled elevenes oppmerksomhet mot prinsippet som står skrevet på tavlen: “Hvis vi ber med tro og et oppriktig hjerte, kan vi motta kunnskap fra Gud.” Be en elev lese Lære og pakter 8:10-12 høyt. Be klassen følge med, og se etter ytterligere innsikt angående bønn. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, still følgende spørsmål. Foreslå at elevene grunner på spørsmålet et øyeblikk før de svarer:

  • Hvordan tror du dette rådet ville hjulpet deg hvis du var i Olivers situasjon?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken noen spørsmål som de oppriktig søker svar på. De kan også gjerne skrive noen konkrete forandringer de ønsker å gjøre i måten de ber om disse svarene på.

Bær vitnesbyrd om Guds kjærlighet til elevene og hans iver etter å besvare deres bønner og gi dem åpenbaring. Oppfordre dem til å adspørre vår himmelske Fader med tro og ærlig hensikt om å handle ifølge svarene de får.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 8:1. “Be i tro”

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Bønnen er mest effektiv når vi bestreber oss på å være rene og lydige, ha verdige motiver og er villige til å gjøre det han ber oss om. Ydmyke, tillitsfulle bønner gir rettledning og fred” (“Benytt den himmelske gaven bønn”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 8-11

Lære og pakter 8:2. “Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd”

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Et menneske kan ha utbytte av å legge merke til den første tilskyndelse av åpenbaringens ånd. Eksempelvis kan du, når du føler at den rene intelligens tilflyter deg, få en plutselig innskytelse… og ved således å lære Guds ånd å kjenne og forstå den, kan du vokse inn i åpenbaringens prinsipp inntil du blir fullkommen i Kristus Jesus” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 131).

Lære og pakter 8:2. Åpenbaring kommer gradvis over tid

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte at budskapene fra Gud ofte kommer på små og gradvise måter. Han rådet oss til ikke å bli motløse om vi ikke har hyppige, dramatiske opplevelser som svar på bønn:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Et lys som blir slått på i et mørkt rom, er som å motta et budskap fra Gud raskt, fullstendig og alt på én gang. Mange av oss har opplevd dette mønsteret for åpenbaring når vi har fått svar på oppriktige bønner eller mottatt nødvendig veiledning eller beskyttelse i henhold til Guds vilje og valg av tid. Beskrivelser av slike øyeblikkelige og intense tilkjennegivelser finnes i Skriftene, er gjenfortalt i Kirkens historie og bevist i vårt eget liv. Disse mektige miraklene finner virkelig sted. Dette mønsteret for åpenbaring forekommer imidlertid relativt sjeldent.

Den gradvise forsterkningen av lys som strømmer fra den stigende solen, er som å motta et budskap fra Gud ‘linje på linje og bud på bud’ (2 Nephi 28:30). Som regel kommer åpenbaring i små doser over tid, og gis i henhold til vårt ønske, vår verdighet og vår forberedelse. Den slags kommunikasjon fra vår himmelske Fader vil gradvis og varsomt ‘falle på [vår sjel] som himmelens dugg’ (L&p 121:45). Dette mønsteret for åpenbaring er det vanligste, og viser seg i Nephis opplevelser da han prøvde flere ulike fremgangsmåter før han lyktes med å få tak i messingplatene fra Laban (se 1 Nephi 3-4). Til slutt ble han ledet av Ånden til Jerusalem, men han “visste ikke på forhånd hva [han] skulle gjøre” (1 Nephi 4:6). Han lærte heller ikke å bygge et skip med fint tømmermannsarbeide på én gang, men ‘fra tid til annen viste Herren [ham] hvordan [han] skulle bearbeide tømmeret til skipet’ (1 Nephi 18:1)

Vi som medlemmer av Kirken, har lett for å legge så stor vekt på forbløffende og dramatiske åndelige tilkjennegivelser at vi kanskje ikke verdsetter, eller vi overser, det mer alminnelige mønsteret som Den hellige ånd utfører sitt arbeid ved. Nettopp det at ‘middelet [er] så enkelt’ (1 Nephi 17:41) når vi mottar små og gradvise åndelige tilskyndelser som over tid og til sammen utgjør det ønskede svar eller den veiledning vi trenger, kan få oss til å se ‘forbi målet’ (Jakobs bok 4:14).

Jeg har snakket med mange som tviler på styrken av sitt eget vitnesbyrd og undervurderer sin åndelige kapasitet fordi de ikke mottar hyppige, mirakuløse eller sterke tilskyndelser. Når vi tenker på opplevelsene til Joseph i Den hellige lund, Saulus på veien til Damaskus og Alma den yngre, begynner vi kanskje å tro at det er noe som er galt eller mangler i oss hvis vi kommer til kort sammenlignet med disse velkjente og åndelig påfallende eksemplene. Hvis dere har hatt lignende tanker eller tvil, skal dere vite at dere er helt normale. Bare fortsett å strebe fremover i lydighet og med tro på Frelseren. Hvis dere gjør det, ‘kan [dere] ikke gå feil’ (L&p 80:3)” (“Åpenbaringens ånd”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 88).

Lære og pakter 8:1-4. Bli ledet av Ånden

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Ha tålmodighet mens du utvikler evnen til å bli ledet av Ånden. Ved å øve omhyggelig og anvende korrekte prinsipper, og ved å være mottakelig for de følelser som kommer, vil du få åndelig veiledning. Jeg vitner om at Herren gjennom Den hellige ånd kan tale til ditt sinn og hjerte. Iblant er tilskyndelsene bare generelle følelser. Men noen ganger kommer veiledningen så tydelig og så umiskjennelig at den kan skrives ned som et åndelig diktat.

Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at hvis du vil be av hele din sjels styrke i ydmykhet og takknemlighet, kan du lære å motta stadig veiledning fra Den hellige ånd i alle sider av livet. Jeg har fått bekreftet sannheten av dette prinsippet gjennom personlig erfaring. Jeg vitner om at du kan lære å mestre prinsippene for å bli veiledet av Ånden. På denne måten kan Frelseren hjelpe deg å løse livets utfordringer og nyte stor fred og lykke” (“Motta åndelig veiledning”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 9).

Lære og pakter 8:3. Moses ble ledet av åpenbaringens ånd

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte hvorfor Herren kan ha brukt kryssingen av Rødehavet som et eksempel på åpenbaringens ånd:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Spørsmål: Hvorfor bruker Herren kryssingen av Rødehavet som det klassiske eksempel på ‘åpenbaringens ånd’? Hvorfor brukte han ikke det første syn?… Eller Jareds brors syn? Han kunne ha brukt et hvilket som helst av disse, men det gjorde han ikke. Her hadde han en annen hensikt i tankene.

For det første kommer åpenbaring nesten alltid som svar på et spørsmål, vanligvis et presserende spørsmål – ikke alltid, men vanligvis. Moses’ utfordring var å få seg selv og Israels barn ut av denne forferdelige situasjonen de befant seg i. Det var vogner bak dem, sanddyner på alle kanter og masse vann rett foran dem. Han trengte virkelig informasjon – hva han skulle gjøre – men det var ingen enkel sak han ba om. I dette tilfellet var det bokstavelig talt et spørsmål om liv og død.

Dere vil også trenge informasjon, men i saker av stor betydning er det ikke sannsynlig at den kommer med mindre dere ønsker den innstendig, trofast og ydmykt. Moroni kaller det å søke ‘med ærlig hensikt’ (Moroni 10:4). Hvis dere kan søke på denne måten og bevare denne innstillingen, er det ikke mye den onde kan motvirke det med som kan få dere bort fra en rettferdig vei.

Rødehavet vil åpne seg for den som ærlig søker åpenbaring. Djevelen har makt til å sperre veien, mønstre Faraos styrker og forfølge oss helt til vannkanten, men han kan ikke overvinne oss hvis vi vil det annerledes. Dette er lærdom nummer én om å krysse Rødehavet, deres Rødehav, ved åpenbaringens ånd” (“Remember How You Felt”, New Era, aug. 2004, 7).