Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 41…44 (Enhet 10)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 41-44 (Enhet 10)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 41-44 (enhet 10), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 41)

Av Lære og pakter 41 lærte elevene at Herren finner behag i å velsigne oss når vi hører og adlyder ham, og at vi blir disipler av Jesus Kristus når vi mottar hans lover og følger dem. Ved å studere Edward Partridges kall som Kirkens første biskop, lærte også elevene at biskoper blir kalt av Gud, oppholdt ved medlemmenes stemme og ordinert ved den rette myndighet.

Dag 2 (Lære og pakter 42:1-29)

Lære og pakter 42 er kjent som “Kirkens lov”. Da elevene studerte den første delen av Kirkens lov, lærte de at hvis vi ber i tro, kan vi motta Ånden for å hjelpe oss å undervise andre. I tillegg lærte elevene at Den hellige ånd vet alle ting og bærer vitnesbyrd om Faderen og Sønnen. Blant de mange lover og bud som elevene studerte i denne delen av Lære og pakter 42, studerte de sannheten at hvis vi begjærer en annen person, fornekter vi troen og mister Ånden.

Dag 3 (Lære og pakter 42:30-93)

Da de studerte og underviste om Herrens innvielseslov, lærte elevene at vi skal hjelpe de fattige og trengende, og at når vi gjør godt mot andre, gjør vi det mot Herren. Elevene fant også prinsippet om at hvis vi spør, vil Herren gi oss kunnskap som vil gi oss fred og glede. De rundet av leksjonen med å lære at krenkelser som finner sted på tomannshånd, skulle løses på tomannshånd.

Dag 4 (Lære og pakter 43-44)

I Lære og pakter 43 lærte elevene at bare Kirkens president vil motta åpenbaringer for hele Kirken. Elevene lærte også å forstå at hensikten med Kirkens møter er å undervise og oppbygge hverandre, og at vi skulle forplikte oss til å handle ifølge sannhetene vi lærer. Etter å ha studert hvordan Herren har befalt sine barn å omvende seg og forberede seg til Jesu Kristi annet komme, lærte elevene at i tusenårsriket vil Satan være bundet og at Jesus Kristus vil regjere sammen med sitt folk på jorden.

Innledning

I denne leksjonen skal elevene fokusere på Herrens læresetninger i Lære og pakter 42 om død og helbredelse, som ikke var dekket i elevenes hjemmestudie-leksjoner.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 42:43-52

Herren gir råd om død og helbredelse

I den ene hånden holder du en flaske eller liten beholder med innviet olivenolje til salving av syke. I den andre hånden holder du en flaske medisin.

  • Hva brukes disse tingene til?

  • Hvilken av disse skulle vi sette vår lit til når vi er syke?

Når noen elever har uttrykt sine tanker, ber du en elev lese Lære og pakter 42:43-44 høyt. Be klassen se etter Herrens instruksjoner om hva vi skulle sette vår lit til når vi er syke. For å hjelpe elevene å forstå disse versene, kan det være nyttig å forklare at urter og mild føde som er nevnt i vers 43, sikter til den medisinske behandling som var vanlig da denne åpenbaringen ble gitt.

For å hjelpe elevene å forstå at helbredelse kan komme ved tro og medisinsk behandling, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum. Mens eleven leser, kan du be klassen lytte etter hvordan helbredelse kan komme både ved tro og ved legevitenskapen.

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Siste-dagers-hellige tror på å anvende den beste vitenskapelige kunnskap og teknikk som finnes. Vi bruker kosthold, mosjon og annet til å bevare vår helse, og vi søker hjelp fra fagfolk som leger og kirurger for å gjenopprette helsen.

Bruk av legevitenskap står ikke i motsetning til våre bønner i tro og vår tillit til prestedømsvelsignelser…

Vi venter naturligvis ikke til alle andre metoder er prøvd før vi ber i tro eller gir prestedømsvelsignelser til helbredelse. I nødssituasjoner kommer bønner og velsignelser først. Som oftest gjør vi alt samtidig” (“Helbredelse av syke”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 47).

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å bruke bønn og prestedømsvelsignelser i tillegg til medisinsk behandling for å helbrede sykdom?

  • Sier vers 44 at alle syke som mottar en prestedømsvelsignelse, vil bli helbredet?

Fortell elevene at Herren forklarte hvorfor noen som mottar prestedømsvelsignelser, kanskje ikke vil bli friske. Be en elev lese Lære og pakter 42:48 høyt. Be klassen følge med, og merke seg prinsipper som avgjør om noen vil bli helbredet som følge av en prestedømsvelsignelse.

  • Hva sier vers 48 er den viktigste faktoren som avgjør utfallet av en prestedømsvelsignelse? (Hvis en person har tro på Jesus Kristus og ikke er bestemt til å dø, vil han eller hun bli helbredet. Du må kanskje forklare at ordene “og ikke er bestemt til å dø” sikter til det faktum at død eller helbredelse vil finne sted i henhold til Herrens timeplan, visdom og vilje.)

  • Hvorfor vil ikke alle som har tro på Jesus Kristus, bli helbredet?

  • Hvorfor er det viktig å ha tro på Guds vilje og tidsplan for hver enkelt av oss?

Be elevene nevne et prinsipp vi kan lære av Lære og pakter 42:48 om å bli helbredet for våre skrøpeligheter. Selv om elevene kan bruke andre ord, bør svarene gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi har tro på Jesus Kristus, kan vi bli helbredet ifølge hans vilje. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord eller setninger i vers 48 som underviser dette prinsippet.

For å hjelpe elevene å forstå at vår tro må fokusere på Jesus Kristus istedenfor på bestemte utfall som vi ønsker, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter en grunn til at det er viktig at vår tro fokuserer på Jesus Kristus.

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Som Guds barn som kjenner til hans store kjærlighet og hans kunnskap om hva som er best for vår evige velferd, stoler vi på ham. Evangeliets første prinsipp er tro på Herren Jesus Kristus, og tro betyr tillit… Jeg følte denne tilliten i en tale min fetter holdt i begravelsen til en tenåringsjente som døde av en alvorlig sykdom. Han uttalte disse ordene som først forbløffet meg og så oppbygget meg: ‘Jeg vet at det var Herrens vilje at hun døde. Hun hadde godt legetilsyn. Hun fikk prestedømsvelsignelser. Navnet hennes var på bønnelisten i templet. Hun var med i hundrevis av bønner om at hun måtte bli frisk. Og jeg vet at det er nok tro i denne familien til at hun ville ha blitt helbredet om det ikke var Herrens vilje å bringe henne hjem nå.’ Jeg følte den samme tilliten i det som ble sagt av faren til en annen spesiell pike som døde av kreft i tenårene. Han erklærte: ‘Vår familie tror på Jesus Kristus, og troen er ikke avhengig av resultater.’ Dette stemmer med min oppfatning. Vi gjør alt vi kan for at en av våre kjære skal bli frisk, og så legger vi resultatet i Herrens hender” (“Helbredelse av syke”, 50).

  • Hvordan utøvde de eldste Oaks omtalte, tro på Jesus Kristus?

  • Noen ganger krever det større tro å se en av sine nærmeste dø eller gjennomgå langvarig sykdom enn det gjør å se dem leve eller bli helbredet. Hvorfor tror du det kan være slik?

  • Hvorfor tror du det er viktig å utøve tro på Jesus Kristus, selv om vi kanskje ikke oppnår det resultatet vi ønsker?

Spør elevene om de kjenner noen som har gått bort til tross for at de fulgte riktige medisinske råd og søkte helbredelse ved hjelp av bønn og prestedømsvelsignelser. (Vær spesielt oppmerksom på deres følelser som har vært i denne situasjonen.) Be en elev lese Lære og pakter 42:45-47 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til ord eller setninger som kan gi trøst til en som har opplevd å miste en av sine kjære.

  • Vers 45 forteller oss at det er naturlig for oss å sørge over tapet av dem vi elsker. Hvilken læresetning som undervises i vers 46, kan gi trøst til dem som sørger over tapet av en av sine nærmeste? (Døden er søt for dem som dør i Herren. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord eller setninger som forklarer denne sannheten.)

  • Hva tror du det vil si å dø i Herren? (Én måte å forklare dette på er at en person har holdt trofast ut og holdt hellige pakter helt frem til sin død.)

  • Hva tror du det betyr at døden vil være “søt” for dem som dør i Herren? (Du må kanskje forklare at selv om en trofast person som dør, kan gjennomgå fysisk smerte, sikter dette løftet til den fred og hvile han eller hun vil oppleve i åndeverdenen.)

Be elevene tenke over om de lever på en måte som ville gjøre døden “søt” for dem hvis den skulle finne sted i dag. (Du kan gjerne be elevene skrive sine tanker i notatboken eller skriftstudiedagboken.)

Avslutt med å bære vitnesbyrd om sannhetene i dagens leksjon.

Neste enhet (Lære og pakter 45-48)

Spør elevene om de noen gang har vært urolige eller bekymret med tanke på Jesu Kristi annet komme. Forklar at i neste enhet skal de lære mer om tegnene på Frelserens annet komme. Hva vil skje når Jesus Kristus kommer? Hva vi kan gjøre for å være beredt til den tiden?