Seminar
Leksjon 82: Lære og pakter 77


Leksjon 82

Lære og pakter 77

Innledning

I februar og mars 1832 fortsatte Joseph Smith med sin inspirerte revisjon av Det nye testamente. Da han begynte å arbeide med Åpenbaringen, var han usikker på betydningen av noen av versene. Han ba Herren tyde noen av symbolene og hendelsene som åpenbareren Johannes beskrev. Som svar på Joseph Smiths spørsmål om kapittel 1-11 i Åpenbaringen, ga Herren åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 77.

Merk: Selv om denne leksjonen omhandler innhold i Åpenbaringen, er det ikke en leksjon om Åpenbaringen. Bruk mesteparten av leksjonstiden på å drøfte læresetningene og prinsippene som belyses i Lære og pakter 77, ikke Åpenbaringen.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 77:1-15

Herren besvarer Joseph Smiths spørsmål om Åpenbaringen

Be elevene hver for seg overveie det de har lært i sitt personlige skriftstudium i løpet av de siste dagene. Be noen av dem fortelle om en innsikt de har fått. Be så noen av dem om å dele spørsmål de har hatt i løpet av eller etter sitt personlige studium. Det kan være spørsmål om betydningen av et ord eller uttrykk, den historiske bakgrunnen for det de har lest, eller betydningen av et bestemt vers. (Hensikten med denne oppgaven er ikke å svare på elevenes spørsmål om Skriftene, men å understreke hvor viktig det er å stille spørsmål når vi studerer.) Når noen elever har svart, stiller du følgende spørsmål:

  • Hva har hjulpet dere å finne svar på spørsmål og forstå Skriftene bedre?

For å hjelpe elevene å forstå bakgrunnen for Lære og pakter 77, kan du be dem lese kapitteloverskriften og se etter hva profeten Joseph Smith gjorde da han mottok denne åpenbaringen. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan det være lurt å forklare at setningen “i forbindelse med oversettelsen av Skriftene” viser til Herrens befaling om at Joseph Smith skulle gjøre inspirerte revisjoner i Kong Jakobs versjon av Bibelen. Disse revisjonene er nå kjent som Joseph Smiths oversettelse. Forklar at mens Joseph Smith arbeidet med Johannes’ åpenbaring, spurte han Herren om betydningen av noen av versene. Spørsmålene han stilte, og svarene Herren åpenbarte, er nedtegnet i Lære og pakter 77. Oppfordre elevene til å lete etter innsikt i Lære og pakter 77 som kan hjelpe dem å styrke sin forståelse av Skriftene.

Be elevene slå opp Lære og pakter 77, og be dem forklare hvordan formatet på dette kapitlet er forskjellig fra andre kapitler i Lære og pakter. De bør legge merke til bokstavene Spm og ordet Svar ved siden av hvert vers eller avsnitt i hele kapitlet. Forklar at Spm står foran et spørsmål fra Joseph Smith, og Svar står foran Herrens svar.

Spør elevene om noen av dem har lest noe av eller hele Åpenbaringen.

  • Hva kan være krevende ved å lese Johannes’ åpenbaring? (Hvis elevene ikke nevner det, kan du gjerne forklare at Åpenbaringen kan være vanskelig å forstå på grunn av symbolikken den inneholder.)

For å gi et eksempel på symbolsk billedbruk i Åpenbaringen kan du be noen elever etter tur lese høyt fra Åpenbaringen 4:2-8. Be klassen følge med, og se etter symboler i disse versene. Be klassen nevne disse symbolene, og be en elev skrive dem på tavlen. (Svarene kan omfatte en regnbue rundt en trone, tjuefire troner, kroner av gull, sju ildfakler, et hav av glass og fire livsvesener.)

Be en elev lese høyt Joseph Smiths spørsmål i Lære og pakter 77:1. Be en elev sette ring rundt symbolet på tavlen som Joseph Smith ba Herren hjelpe ham å forstå (glasshavet). Be så en annen elev lese Herrens forklaring i Lære og pakter 77:1.

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par lese Lære og pakter 77:2-5 sammen, og merke seg flere spørsmål Joseph Smith stilte om symbolene i Åpenbaringen 4, og svarene Herren ga på disse spørsmålene. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle hvordan Herrens svar på Joseph Smiths spørsmål kan hjelpe dem å forstå noe av den symbolske billedbruken i Åpenbaringen 4:2-8.

Be elevene tenke over hvordan de ville bruke det de har lært av Lære og pakter 77, til å sammenfatte det Johannes beskrev i Johannes’ åpenbaring 4:2-8. Be noen få elever gi sine sammendrag. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva kan vi lære av Lære og pakter 77 om profetens oppgave med hensyn til å hjelpe oss å forstå betydningen av Skriftene? (Selv om elevene kan bruke andre ord, bør de uttrykke følgende læresetning: Herren åpenbarer riktig tydning av Skriftene gjennom sine profeter. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver denne læresetningen i Skriftene sine.)

For å hjelpe elevene å forstå denne læren, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvorfor tror du det er viktig å finne ut hva profetene har undervist om det vi studerer i Skriftene?

For å hjelpe elevene å få ytterligere innsikt i dette spørsmålet, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Profeter ga Skriftene, og profeter må tyde dem. Hellige menn i fordums tid mottok åpenbaring fra Den hellige ånd, som de nedtegnet som hellig skrift. Nå trenger menneskene den samme hellige Ånd for å avdekke hva som menes med Skriftene – ellers vil det bli en rekke private tolkninger og dermed mange forskjellige og uenige kirkesamfunn, og det er nøyaktig tilstanden for den religiøse verden i dag” (i Conference Report, oktober 1964, 38).

  • Hva sier eldste McConkie om hvorfor vi trenger en profet for å avdekke den riktige betydningen av Skriftene?

  • Hvor kan vi finne profetenes læresetninger om betydningen av det vi leser i Skriftene? (Svarene kan omfatte at vi finner slike læresetninger i generalkonferansetaler og i Kirkens tidsskrifter og andre publikasjoner fra Kirken.)

Etter hvert som elevene svarer på dette spørsmålet, kan du forklare at Lære og pakter 77 viser at profetenes ord som er nedtegnet i Skriftene, kan bidra til å forklare andre skriftsteder. Ofte vil en profets ord i ett skriftsted forklare eller tyde det som har blitt åpenbart i et annet skriftsted. Forklar at fotnotene i Skriftene ofte henviser til disse nyttige skriftstedene.

For å illustrere dette poenget, kan du be elevene lese Johannes’ åpenbaring 5:1 hver for seg, og legge merke til hva Johannes så i hånden til personen som satt på tronen. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Hvis elevene bruker Kirkens engelske utgave av Bibelen, kan du be dem slå opp skriftstedet det henvises til i fotnote b i Åpenbaringen 5:1 (L&p 77:6). Hvis elevene ikke har tilgang til Kirkens utgave av Bibelen, kan du be dem slå opp Lære og pakter 77:6 når de har beskrevet hva de fant ut i Åpenbaringen 5:1.

Be en elev lese Lære og pakter 77:6-7 høyt. Be klassen følge med, og se etter Joseph Smiths spørsmål om Åpenbaringen 5:1, så vel som Herrens svar. (Det kan være nyttig å forklare at de 7000 årene viser til tiden siden Adam og Evas fall. Det er ikke snakk om jordens faktiske alder, herunder skapelsesperiodene.)

Be elevene bruke egne ord til å gi et sammendrag av spørsmålene og svarene. Når dere er ferdige med denne aktiviteten, kan du forklare hvordan bruk av fotnoter når vi studerer Skriftene kan hjelpe oss å finne ut hva profetene har sagt om skriftstedene vi leser.

Forklar at selv om bare profeter har myndighet til å tolke Skriftene for verden, skulle hver enkelt av oss søke etter forståelse og personlig anvendelse når vi studerer Skriftene hver for oss.

  • Hvordan kan vi anvende det Joseph Smith gjorde da han studerte og grunnet på Johannes’ åpenbaring, på vårt eget skriftstudium? (Elevene kan finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi spør Herren, kan han hjelpe oss å forstå Skriftene.)

  • Hvorfor er det viktig å søke etter den rette betydningen av skriftstedene og deretter søke etter personlig anvendelse?

Be elevene tenke på en gang da de har bedt Herren hjelpe dem å forstå Skriftene, og hvordan de kan anvende læresetninger i Skriftene på sine egne omstendigheter. Be noen få elever fortelle om sine erfaringer.

Forklar at resten av Lære og pakter 77 inneholder flere spørsmål Joseph Smith stilte om Åpenbaringen, og Herrens svar på disse spørsmålene. Gi et sammendrag av Lære og pakter 77:8-15 ved å fortelle elevene at denne åpenbaringen gjorde det mulig for Joseph Smith å lære mer om noe av det som vil finne sted før Frelserens annet komme.

Fortell elevene at når de studerer Åpenbaringen i fremtiden, kan Herrens svar i Lære og pakter 77 hjelpe dem å forstå betydningen av den symbolske billedbruken i boken.

Avslutt denne leksjonen med å bære vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene som forklares i denne leksjonen, eller ved å fortelle om en erfaring du har hatt som følge av at du har vendt deg til Herren for å få hjelp til å forstå Skriftene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 77. Johannes’ åpenbaring

Johannes, som også var kjent som Johannes den elskede og åpenbareren Johannes, mottok en åpenbaring mens han satt fengslet på øya Patmos for å ha vitnet om Jesus Kristus og hans evangelium (se Johannes’ åpenbaring 1:9-10). Denne åpenbaringen er nedtegnet i boken Johannes’ åpenbaring.

Følgende beskrivelse fra Bible Dictionary bidrar til å forklare Åpenbaringen:

“Også kjent som apokalypsen, et gresk ord som betyr åpenbart eller avdekket. Åpenbaringens budskap er det samme som i all hellig skrift, at Gud til slutt skal seire over djevelen på denne jord, en permanent seier for det gode over det onde, for de hellige over dem som forfølger dem, for Guds rike over menneskers og Satans riker. Dette er temaet som Amos, Jesaja, Jeremia, Esekiel, Daniel, Paulus, Peter og alle profetene har skrevet om. De talte om en seiersdag som ville komme, og at enden ville bli bedre (mer strålende) enn begynnelsen. Seieren vil bli oppnådd på grunn av Jesus Kristus.

Dette er Åpenbaringens tema. Detaljene om livsvesenene, krigene, englene, menneskene osv. bidrar til utviklingen av dette temaet. Med litt studium kan temaet oppfattes, selv om ikke alle detaljer står klart. Det kan være i denne forstand at profeten Joseph Smith sa at Åpenbaringen var ‘en av de mest lettfattelige bøkene Gud noensinne har latt skrive’ (HC 5:342). Men jo mer fullstendig man forstår detaljene, desto høyere vil man verdsette temaet. Hvis vi ikke klarer å få et glimt av temaet, kan vi heller ikke forstå, uansett hvor mange detaljer vi er i stand til å forstå” (Bible Dictionary, “Revelation of John”).

Lære og pakter 77. Å studere og undervise fra Åpenbaringen

Joseph Smith erklærte at Åpenbaringen var “en av de mest lettfattelige bøkene Gud noensinne har latt skrive” (i History of the Church, 5:342). Da han uttalte dette, talte han på en generalkonferanse i Kirken. Han rettet noen av sine kommentarer til eldste Pelatiah Brown, som hadde blitt beskyldt for å forkynne vranglære om Åpenbaringen. Han advarte eldste Brown og andre misjonærer mot å undervise om bestemte symboler og detaljer i boken, og oppfordret dem i stedet til å forkynne evangeliets grunnleggende prinsipper. Profetens råd er også relevant for oss når vi studerer og underviser fra Skriftene:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Det er ikke så viktig for eldstene å ha kunnskap om betydningen av dyr, hoder og horn og andre figurer som [åpenbareren Johannes] bruker i åpenbaringene…

Forkynn de første prinsippene, og la mysteriene ligge for at dere ikke skal bli felt. Befatt dere aldri med syner om dyr og emner dere ikke forstår. Eldste Brown, når du drar til Palmyra, skulle du ikke si noe om de fire livsvesener, men forkynne de tingene som Herren har bedt deg å forkynne om – omvendelse og dåp til syndenes forlatelse” (i History of the Church, 5:340, 344).