Seminar
Leksjon 127: Lære og pakter 121:11–33


Leksjon 127

Lære og pakter 121:11-33

Innledning

Lære og pakter 121 består av utdrag fra et inspirert brev Joseph Smith skrev til de hellige fra Liberty fengsel, datert 20. mars 1839. Lære og pakter 121:11-33 beskriver straffedommer som vil ramme de ugudelige, mens de trofaste loves åpenbaring.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 121:11-25

Frelseren beskriver de straffedommer som vil ramme dem som forfølger de hellige

Før leksjonen skriver du følgende utsagn på tavlen. “Mormonene må behandles som fiender, og må utryddes.”

I starten av leksjonen kan du be elevene forestille seg at en morgen når de går hjemmefra, finner de denne erklæringen festet på døren sin.

  • Ville du være redd for å dra hjemmefra? Hvor ville du henvende deg for å få hjelp? Hva ville du føle hvis du fant ut at erklæringen delvis skyldtes noen av dine tidligere venner?

For å hjelpe elevene å forstå den historiske bakgrunnen for Lære og pakter 121, kan du forklare at noen av Joseph Smiths en gang lojale venner hadde vendt seg mot ham. To av disse tidligere vennene, Thomas B. Marsh og Orson Hyde, var medlemmer av De tolv apostlers quorum. Begge disse mennene undertegnet en edsvoren erklæring som urettmessig anklaget Joseph Smith og andre medlemmer av Kirken for å ha planlagt å fordrive sine fiender ved å brenne og ødelegge deres eiendom. Denne erklæring fikk guvernøren i Missouri til å utstede en uttalelse, kjent som utryddelsesordren, som erklærte at alle mormoner måtte utryddes eller fordrives fra delstaten. Utsagnet på tavlen er et direkte sitat fra utryddelsesordren. (Thomas B. Marsh ble utelukket 17. mars 1839, og døpt på ny 16. juli 1857. Orson Hyde ble fjernet fra De tolvs quorum 4. mai 1839, og gjeninnsatt i quorumet 27. juni, 1839.)

Minn elevene på at Lære og pakter 121-123 er deler av et inspirert brev profeten Joseph Smith skrev til de hellige i mars 1839, mens han satt fengslet i Liberty fengsel. Be elevene lese Lære og pakter 121:11-17 hver for seg, og finne ut hva profeten fikk vite av Herren om hva som ville skje med dem som hadde anklaget Herrens tjenere for overtredelse. Be dem fortelle hva de har funnet ut.

  • Hva tror du ordene “skal se sitt håp briste, og deres forhåpninger skal smelte” betyr? (De som kjemper mot Herrens tjenere, vil til slutt ikke lykkes med sine planer.)

  • Hvilke grunner ga Herren i vers 13 og 17 for at noen hadde anklaget Herrens tjenere for synd? (Anklagernes “hjerter [var] fordervet”, og de var “syndens tjenere” og “ulydighetens barn”.)

Be noen elever etter tur lese høyt fra Lære og pakter 121:18-22. Be elevene følge med i Skriftene, og se etter ytterligere konsekvenser for dem som urettmessig anklager og kjemper mot de hellige. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Du kan gjerne forklare at å “avskjæres fra ordinansene i [Herrens] hus” (vers 19) betyr å miste eller bli adskilt fra velsignelsene forbundet med tempelordinanser.

Informer klassen om at de falske uttalelsene av frafalne medlemmer av Kirken og andre, kombinert med guvernørens utryddelsesordre, påvirket mobbene til å øke sin forfølgelse av de hellige. Les høyt følgende beretning, og be elevene lytte etter eksempler på hvordan de hellige ble urettferdig behandlet på denne tiden:

30. oktober 1838, bare tre dager etter at utryddelsesordren ble utstedt, nærmet ca 240 mann seg en mormonbosetting på et sted som ble kalt Haun’s Mill. Kvinner og barn flyktet inn i skogen, mens mennene søkte beskyttelse i smien. En av de helliges ledere, David Evans, viftet med hatten og manet til fred. Lyden av hundre rifler svarte ham, de fleste av dem rettet mot smien. Mobben skjøt nådeløst mot alle de så, også kvinner, eldre menn og barn. Amanda Smith grep sine to små jenter og løp sammen med Mary Stedwell over mølledammen på en gangvei. Amanda fortalte: “Men selv om vi var kvinner med små barn på flukt for livet, pøste demonene ut salve etter salve for å drepe oss” (i Andrew Jenson, The Historical Record, juli 1886, 84).

Medlemmer av mobben kom inn i smien og fant og drepte 10-åringen Sardius Smith, Amanda Smiths sønn, som gjemte seg under smedens belg. Mannen forklarte senere: “Luseegg blir til lus, og hadde han fått leve, ville han ha blitt en mormon” (i Jenson, The Historical Record, des. 1888, 673; se også James B. Allen and Glen M. Leonard, The Story of the Latter-day Saints [1976], 127–28). Alma Smith, Sardius syv år gamle bror, var vitne til drapet på sin far og bror, og ble selv skutt i hoften. Han ble ikke oppdaget av mobben, og ble senere mirakuløst helbredet ved bønn og tro. Selv om noen få menn sammen med kvinner og barn flyktet over elven og opp i åsene, ble minst 17 personer drept og ca 13 ble skadet. (Se Kirkens historie i tidenes fylde – elevhåndbok [Kirkens skoleverks håndbok, 2003], 201, 203–4; se også History of the Church 3:183–87.) Ingen i den voldelige mobben ble stilt for retten for sine forbrytelser i Missouris domstoler eller av føderale myndigheter.

  • Hva tror du at du ville ha følt dersom du hadde opplevd disse grusomhetene? Hva tror du at du ville ha følt når du fikk vite at angriperne ikke ville bli holdt ansvarlig for sine handlinger?

Be elevene lese Lære og pakter 121:23-25 hver for seg, og se etter setninger som viser at Gud ville holde de helliges fiender ansvarlige for sine handlinger.

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av vers 23-25? (Når elevene svarer, kan du understreke følgende prinsipper ved å skrive dem på tavlen: Herren ser og kjenner alle våre gjerninger. De som kjemper mot Herren og hans folk, vil motta Guds straffedommer på hans fastsatte tid.)

Be elevene tenke på tilfeller hvor de har sett noen gjøre noe galt, og unngå umiddelbare konsekvenser.

  • Hvordan kan prinsippene vi har utpekt i vers 23-25, forholde seg til situasjoner i dag hvor folk ser ut til å slippe unna konsekvensene av sine ugjerninger?

Lære og pakter 121:26-33

Gud lover å åpenbare evige sannheter gjennom Den hellige ånd

Vis om mulig et bilde av Joseph Smith i Liberty fengsel (Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 97; se også LDS.org.)

Bilde
Joseph Smith i Liberty fengsel
  • Hva var noen av vanskelighetene Joseph Smith og hans ledsagere utholdt i Liberty fengsel?

Be en elev lese Lære og pakter 121:26 høyt. Be klassen følge med, og se etter en sannhet profeten Joseph Smith skrev ned mens han satt fengslet i Liberty fengsel.

  • Hvilken sannhet nedtegnet Joseph Smith i vers 26? (Elevene bør nevne følgende: Gud vil gi oss kunnskap gjennom Den hellige ånd.)

For å hjelpe elevene å forstå hvordan denne sannheten kan angå dem når de opplever vanskeligheter, kan du be en elev lese høyt følgende vitnesbyrd av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Man kan få hellige åpenbaringer og dypt lærerike opplevelser fra Herren i livets ynkeligste omstendigheter – i de verst tenkelige situasjoner, mens man opplever den vondeste urett og står overfor de mest uoverstigelige hindringer og den verste motstand noensinne” (“Lærdommer fra Liberty fengsel”, Ensign, sep. 2009, 28).

  • Hvordan kan det å motta kunnskap gjennom Den hellige ånd hjelpe oss når vi opplever vanskeligheter?

  • Når har du mottatt kunnskap eller veiledning gjennom Den hellige ånd som har hjulpet deg gjennom en vanskelig tid? (Minn elevene på at noen opplevelser er for hellige eller personlige til å fortelles videre.)

For ytterligere å illustrere sannheten elevene fant i vers 26, kan du gjerne be en elev lese følgende beretning av Lucy Mack Smith, som fikk kunnskap og trøst gjennom Den hellige ånd etter at Joseph og Hyrum ble tatt til fange og truet med døden:

Bilde
Lucy Mack Smith

“Midt i min sorg fant jeg en trøst som overgikk alt jordisk. Jeg ble fylt av Guds ånd og mottok følgende ved profetiens gave: ‘La ditt hjerte finne trøst med hensyn til dine barn. De skal ikke skades av sine fiender…’ Dette lettet mitt sinn, og jeg var forberedt til å trøste mine barn. Jeg fortalte dem hva som hadde blitt åpenbart for meg, noe som ga dem stor trøst” (History of Joseph Smith by His Mother, red. Preston Nibley [1958], 291).

  • Hvordan kan Herrens løfte om åpenbaring gjennom Den hellige ånd ha vært betryggende for Joseph Smith og de hellige i denne perioden med forfølgelse?

Gi et sammendrag av vers 26–33 ved å forklare at Herren lovet å åpenbare kunnskap som “fra verden ble til, ikke er blitt åpenbart” (L&p 121:26), og å gi strålende velsignelser til alle som ville holde “tappert ut i Jesu Kristi evangelium” (L&p 121:29).

Informer klassen om at i Lære og pakter 121:33 brukte profeten Joseph Smith en analogi for å hjelpe de hellige å forstå at Herren var mektigere enn dem som forfulgte de hellige, og som forsøkte å motarbeide Guds verk.

Be en elev lese Lære og pakter 121:33 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til bildet Joseph brukte til å illustrere Guds makt. (“Rennende vann” og “elven Missouri”. Du kan gjerne forklare at elven Missouri er en stor og mektig elv, og at mange av de tidlige hellige hadde bodd i nærheten av den og var kjent med den.)

Be elevene tenke på tilfeller hvor de har sett fossende vann, som i en elv eller en fjellbekk. Be dem også om å tenke på tilfeller da de har sett stillestående vann, for eksempel en dam. Hvis det er mulig, kan du gjerne vise bilder av disse forskjellige formene for vann.

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av dette verset? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Ingenting kan hindre Herrens verk i å gå fremover.)

  • Hvordan føles det å vite at Herrens verk vil fortsette uansett motstand?

For å runde av, kan du gjerne kort repetere prinsippene elevene har lært av Lære og pakter 121. Be elevene fortelle hvordan de kan følge disse prinsippene i sitt liv. Du kan også gjerne vitne om hvordan disse sannhetene har vært til velsignelse for deg.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 121:16. “De som løfter hælen mot mine salvede”

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Som vanlig vil det bli sagt og skrevet mye for å bringe [Joseph Smith] i vanry. Det har alltid vært og vil alltid være noen som roter opp i 200 år gammelt støv i håp om å finne noe som Joseph angivelig skal ha sagt eller gjort, i den hensikt å rakke ned på ham.

Åpenbaringene forteller om ‘de som løfter hælen mot mine salvede, sier Herren, og roper at de har syndet når de ikke har syndet for mitt åsyn, sier Herren, men har gjort det som var riktig i mine øyne, og som jeg befalte dem’ (L&p 121:16). De vil i sannhet bli strengt straffet” (“Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus – Klare og verdifulle ting”, Ensign eller Liahona, mai 2005, 9).