Seminar
Leksjon 109: Lære og pakter 104


Leksjon 109

Lære og pakter 104

Innledning

Våren 1834 hadde Kirken økonomiske problemer, og et forsøk på å samle inn penger for å komme den til unnsetning, hadde mislyktes. I mars 1832 hadde Kirkens ledere i Ohio opprettet en organisasjon kalt Det forente selskap for å administrere Kirkens kommersielle, handels-, og næringsinteresser på en måte som skulle bidra til å opprette Sion og hjelpe de fattige (se L&p 78). I april 1832 hadde Joseph Smith og andre møtt Kirkens ledere i Missouri og organisert en avdeling av Det forente selskap i Jackson County (se L&p 82). Disse to avdelingene – én i Ohio, og én i Missouri – hadde fortsatt i to år. Under et møte den 10. april 1834 besluttet medlemmene av firmaet å avvikle organisasjonen. Joseph Smith mottok imidlertid en åpenbaring ca to uker senere om “at selskapet isteden skal omorganiseres” og at “dets eiendommer skulle fordeles blant selskapets medlemmer som deres forvaltning” (innledningen til L&p 104). Under ledelse av Joseph Smith ble uttrykket “Det forente selskap” senere erstattet med “Den forente orden” i denne åpenbaringen. Herren ga også Kirkens ledere rettledning angående deres gjeld, og ga alle Kirkens medlemmer instruksjoner om hvordan de skulle hjelpe de fattige.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 104:1-18

Herren gir instruksjoner angående Den forente orden

Legg en tung gjenstand (for eksempel en stor bok eller en stein) foran i klasserommet. Be en elev løfte gjenstanden med bare én finger. Dette skulle være vanskelig eller umulig, men la eleven prøve. La så eleven invitere andre elever til å hjelpe til med å løfte gjenstanden. Elever som hjelper til, må love å hjelpe til gjenstanden er løftet, og de må også bare bruke én finger. La den første eleven fortsette å invitere flere elever til de er i stand til å løfte gjenstanden.

  • Hva måtte til for å løfte den tunge gjenstanden? (Svarene kan omfatte samarbeid, samhold, osv.)

Forklar at i Kirkens tidlige tid var økonomiske problemer en tung byrde for Kirken. I mars og april 1832 befalte Herren Kirkens ledere å organisere Det forente selskap, hvis medlemmer inngikk pakt om å arbeide sammen og være ansvarlige for å føre tilsyn med Kirkens handels- og publiseringstjenester for å redusere Kirkens gjeld, hjelpe de fattige og fremme Herrens verk. Denne institusjonen ble opprinnelig kalt Det forente selskap (se innledningene til kapittel 78, 82 og 104 i 2013-utgaven av Lære og pakter). Våren 1834 fikk gjelden lederne til å overveie å avvikle selskapet. Den 23. april 1834 mottok profeten Joseph Smith åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 104, hvor Herren åpenbarte hva som skulle gjøres med Det forente selskap og dets eiendommer.

Be en elev lese innledningen til Lære og pakter 104 høyt. Be klassen følge med og se etter hva Herren ønsket at Kirkens ledere skulle gjøre med Det forente selskap. (Før elevene leser, kan du forklare at Joseph Smith senere bestemte at navnet “Det forente selskap” skulle erstattes med “Den forente orden” i åpenbaringen som var utgitt.) Be elevene rapportere det de kommer frem til.

Be en elev lese Lære og pakter 104:1-4 høyt. Be klassen følge med og identifisere en av grunnene til Den forente ordens vanskeligheter. Du må kanskje forklare at i vers 4 henviser ordet begjær til et selvisk ønske om å eie noe, vanligvis noe som tilhører en annen.

  • Hva var det noen av brødrene brøt på grunn av begjær?

Minn elevene på konkretiseringen i begynnelsen av leksjonen. Be dem overveie hva som ville skjedd om noen av elevene lovet å hjelpe, men så forandret mening og bestemte seg for å gå sin vei mens gjenstanden ble løftet.

Oppsummer Lære og pakter 104:5-10 ved å forklare at Herren bestemte at konsekvensene for å bryte pakten forbundet med Den forente orden, innbefattet å bli forbannet og bli avskåret fra Kirken (se også L&p 78:11-12; 82:11-21).

Be elevene lese Lære og pakter 104:11-13 hver for seg og se etter hva Herren sa at hvert medlem av Den forente orden skulle motta. Be elevene rapportere det de kommer frem til. Du må kanskje forklare at en forvalter er en person som blir gitt ansvar for en eiendom som tilhører en annen.

  • Ifølge vers 12-13, hvorfor ga Herren en forvaltning til hvert medlem av Den forente orden?

Be en elev lese Lære og pakter 104:14 høyt. Be klassen følge med og se etter hvem som eide Den forente ordens eiendom.

  • Hvem eide eiendommen som skulle gis til medlemmer av Den forente orden? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Herren skapte jorden, og alt som finnes på den, er hans.)

  • Hvordan kan denne sannheten påvirke hvordan du tenker på og bruker dine eiendeler?

Be elevene lese Lære og pakter 104:15-18 hver for seg. Be dem merke seg hvordan Herren befalte sine forvaltere å bruke det som finnes på jorden.

  • Hvordan ønsket Herren at hans hellige skulle bli sørget for?

  • Hva tror du det vil si at “de fattige skal opphøyes ved at de rike ydmykes”?

For å hjelpe elevene å forstå betydningen av denne uttalelsen, kan du be en elev lese høyt følgende forklaring av eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Joseph B. Wirthlin

“Herrens måte er å hjelpe mennesker å hjelpe seg selv. De fattige opphøyes fordi de arbeider for den timelige hjelp de mottar, de lærer riktige prinsipper og de greier å løfte seg selv opp fra fattigdom og bli selvhjulpne. De rike bringes ned fordi de ydmyker seg til å gi rundhåndet av sine midler til de trengende” (“Inspirert velferd i Kirken”, Liahona, juli 1999, 89-90).

  • Hvilke prinsipper lærer vers 17-18 oss om vårt ansvar for å hjelpe andre? (Elevene kan identifisere en rekke forskjellige prinsipper, inkludert det følgende: Vi står ansvarlige for å bruke det Herren har gitt oss, til å hjelpe andre. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Be elevene tenke på “de fattige og trengende” ikke bare som dem som trenger økonomisk hjelp, men også dem som trenger åndelig, følelsesmessig, psykisk og sosial hjelp. På samme måte kan vi se på vår overflod som mer enn bare penger eller materielle eiendeler vi har. Vår overflod innbefatter tid, talenter, kunnskap, vitnesbyrd og ferdigheter.

  • Hvorfor tror du det er viktig at vi gir av vår overflod til dem som trenger det?

  • Hvordan kan vi hjelpe andre på Herrens måte?

Be elevene grunne på sin innsats for å hjelpe de fattige og trengende. Be dem skrive ned et mål for hvordan de vil bruke det Herren har gitt dem, til å hjelpe noen i nød.

Lære og pakter 104:19-77

Herren gir instruksjoner angående Den forente orden, forvaltninger og skattkammeret

Oppsummer Lære og pakter 104:19-53 ved å forklare at Herren ga konkrete instruksjoner om de forvaltninger som var tildelt medlemmer av Den forente orden. Skriv følgende på tavlen: Lære og pakter 104:23, 25, 31, 33, 35, 38, 42, 46. Be elevene lese disse versene hver for seg og merke seg et mønster i Herrens løfter til hvert medlem av ordenen. Be elevene rapportere det de finner ut.

Spør elevene hvilke ord eller uttrykk som gjentar seg i disse versene. Påpek at uttrykket “i den grad” betyr “så langt som” eller “i samme utstrekning som”.

  • Hva kan disse ordene lære oss om hvordan vår lydighet påvirker velsignelsene vi mottar?

Skriv på tavlen I den grad vi er ydmyke og trofaste, vil Herren…

Spør elevene hvordan de vil fullføre dette prinsippet. (Bruk deres ord til å fullføre det ufullstendige prinsippet på tavlen. For eksempel: I den grad vi er ydmyke og trofaste, vil Herren mangfoldiggjøre våre velsignelser.)

  • Når har du sett noen bli velsignet ved å være trofast i sine ansvarsoppgaver overfor Herren?

Be elevene overveie hvordan de kan være trofaste i de ansvarsoppgaver Herren har gitt dem.

Oppsummer Lære og pakter 104:54-77 ved å forklare at Herren ga instruksjoner for å etablere skattkamre for å beskytte midler som skulle brukes til beste for Kirken, for eksempel trykking av Skriftene.

Lære og pakter 104:78-86

Herren gir Kirkens ledere instruksjoner angående Den forente ordens gjeld

Be elevene grunne på om de noensinne har blitt bedt om å gjøre noe de trodde var umulig. Be noen av dem fortelle om sine erfaringer.

Forklar at Den forente orden hadde pådratt seg stor gjeld mens de adlød Herrens befalinger. En rekke hendelser forhindret ordenen i å tilbakebetale lånene. For eksempel bidro mobbens ødeleggelse av trykkpressen i Jackson County, Missouri, til vedvarende økonomiske vanskeligheter, og mobber forhindret de hellige i å bruke lagerhuset i Independence.

Be en elev lese Lære og pakter 104:78 høyt. Be klassen følge med, og se etter Herrens instruksjoner med hensyn til Kirkens gjeld.

  • Hva befalte Herren medlemmene av Den forente orden å gjøre?

Påpek at det å tilbakebetale gjelden kan ha virket umulig for de hellige, men Herren ga instruksjoner for å hjelpe dem. Skriv HVIS og DA øverst i to kolonner på tavlen. Be en elev lese Lære og pakter 104:80-82 høyt. Be halve klassen følge med, og se etter hva Herren ba medlemmene om å gjøre for å motta hans hjelp til å betale gjelden. Be den andre halvparten om å følge med, og se etter hva Herren lovet han ville gjøre for å hjelpe de hellige når de betalte gjelden. Be den første gruppen skrive svarene sine på tavlen under “HVIS”, og be den andre gruppen skrive svarene sine under “DA”.

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Lære og pakter 104:80-82? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de burde identifisere noe sånt som følgende prinsipp: Hvis vi er ydmyke og trofaste og påkaller Herrens navn, da vil han hjelpe oss å utføre det han har bedt oss gjøre.)

  • Hva ber Herren Kirkens medlemmer om å gjøre i dag som kan betraktes som vanskelig? Hvilken rolle tror du at ydmykhet, trofasthet og bønn spiller i forbindelse med å gjennomføre det som Herren har bedt deg gjøre?

  • Hvem i Skriftene er et eksempel på prinsippet vi identifiserte i vers 80-82? Hvem kjenner du i dag som er et eksempel på dette prinsippet?

Be elevene skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker en måte de kan bli mer ydmyke og trofaste og flinkere til å ha en bønn i hjertet på, slik at Herren kan hjelpe dem å utføre det han har bedt dem gjøre.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 104:15-18. Vårt ansvar for å hjelpe de fattige og trengende

President Marion G. Romney i Det første presidentskap talte om velsignelsene vi mottar når vi hjelper de fattige og trengende:

Bilde
President Marion G. Romney

“Det ville være en enkel sak for Herren å åpenbare for [Kirkens president] hvor det finnes olje og verdifull malm. Vi kunne så ha ansatt noen til å grave den frem, og vi kunne svømme i rikdom – og vi ville svømt i rikdom rett ned til Hades. Nei, Herren trenger virkelig ikke oss til å ta vare på de fattige, men vi trenger denne erfaringen, for det er bare ved at vi lærer å ta vare på hverandre at vi utvikler den Kristus-lignende kjærlighet og tilbøyelighet som er nødvendig for å kvalifisere oss til å vende tilbake til hans nærhet” (“Living Welfare Principles”, Ensign, nov. 1981, 92).

Lære og pakter 104:16. Herrens måte å sørge for sine hellige

President Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap har sagt dette om Herrens måte å sørge for de hellige:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Det finnes mange gode mennesker og organisasjoner i verden som prøver å dekke de presserende behovene til fattige og trengende overalt. Vi er takknemlige for dette, men Herrens måte å ta hånd om de trengende på er annerledes enn verdens måte. Herren har sagt: ‘Det er nødvendig at det skjer på min måte’ [L&p 104:16]. Han er ikke bare interessert i våre umiddelbare behov, han er også opptatt av vår evige fremgang. Av denne grunn har Herrens måte alltid innbefattet selvhjulpenhet og tjeneste for vår neste i tillegg til omsorg for de fattige” (“Hjelp på Herrens måte”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 54).

Bilde
President Marion G. Romney

President Marion G. Romney i Det første presidentskap underviste også om den større hensikten med å gjøre ting på Herrens måte: “Hovedhensikten med Kirkens hjelp til de fattige er ikke å dekke deres timelige behov, men å frelse deres sjel” (“The Role of Bishops in Welfare Services”, Ensign, nov. 1977, 81).