Seminar
Leksjon 90: Lære og pakter 87


Leksjon 90

Lære og pakter 87

Innledning

Gjennom hele 1832 fikk profeten Joseph Smith og andre medlemmer av Kirken sannsynligvis vite gjennom avisoppslag om kriser som rammet verden. De var for eksempel klar over tvister med hensyn til slaveriet i USA, og de visste også om opphevelsen av den føderale handelstollen i delstaten Sør-Carolina. Profeten uttalte: “Det ble stadig flere vanskeligheter blant verdens nasjoner enn det før hadde vært siden Kirken begynte på sin vandring ut av ørkenen” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 245). 25. desember 1832 mottok Joseph Smith åpenbaringen som nå er nedtegnet i Lære og pakter 87, som omfatter profetier om kriger og straffedommer som ville bli utøst over alle nasjoner i de siste dager.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 87:1-8

Gjennom Joseph Smith profeterer Herren at krig vil bli utøst over alle nasjoner

Begynn leksjonen med å stille følgende spørsmål:

  • Hva er forskjellen på en forutsigelse og en profeti? (En forutsigelse er en mening om hva som kan skje i fremtiden. Til sammenligning er en profeti en erklæring om et fremtidig tegn eller en hendelse som har blitt åpenbart ved Den hellige ånd.)

Skriv følgende navn på tavlen: Noah, Josef i Egypt, Lehi, lamanitten Samuel. (Du kan også gjerne vise illustrasjoner av disse profetene.) Be elevene nevne en profeti som ble uttalt av hver av disse oldtidsprofetene. (Svarene kan omfatte følgende: Noah profeterte om flommen. Josef i Egypt profeterte at det ville bli syv år med overflod etterfulgt av syv år med hungersnød. Lehi profeterte at Jerusalem ville bli ødelagt, og Lamanitten Samuel profeterte om tegn og hendelser i forbindelse med Jesu Kristi fødsel og død.)

Når elevene har svart, skriver du Joseph Smith på tavlen. Be elevene lese Lære og pakter 87:1-4 hver for seg, og se etter en profeti som ble åpenbart til Joseph Smith.

  • Hva sa Herren at “om kort tid vil finne sted”? (Kriger ville snart bryte ut, med utgangspunkt i opprøret i Sør-Carolina, som ville bringe død og elendighet over mange sjeler.)

  • Hva lærer vi om Herren i vers 1-4? (Når elevene har svart, skriver du følgende læresetning på tavlen: Herren kan åpenbare fremtiden for oss gjennom sine profeter.)

  • Hvordan kan det å vite at Herren åpenbarer fremtiden gjennom profeter være til velsignelse for Kirken? Hvordan kan dette være til velsignelse for deg og din familie?

Bilde
kart, USA

Be elevene skumlese kapitteloverskriften til Lære og pakter 87, og se etter når denne åpenbaringen ble gitt. Sammenfatt så følgende avsnitt, eller be en elev lese det høyt:

Joseph Smith hadde hørt om en politisk konflikt mellom delstaten Sør-Carolina og den føderale regjeringen i USA om handelstollen. (Handelstoll er en avgift på import.) Fordi innbyggerne i Sør-Carolina var mer avhengige av importerte produkter enn innbyggerne i Nordstatene, følte de at den føderale handelstollen var urettferdig, og at den var bevisst pålagt på bekostning av Sørstatene. Politiske ledere i Sør-Carolina vedtok en bestemmelse som underkjente, eller opphevet, de føderale lovene, og mange av Sør-Carolinas innbyggere begynte å forberede seg på en militæraksjon mot den føderale regjeringen. USAs president bedyret at han ville håndheve USAs lover med makt. I desember 1832 skrev aviser over hele USA om denne konflikten. Det var på denne tiden at Joseph Smith mottok åpenbaringen i Lære og pakter 87, som profeterte om “de kriger som om kort tid vil finne sted og vil begynne med opprøret i Syd-Carolina” (L&p 87:1). I begynnelsen av 1833, ikke lenge etter at denne profetien ble gitt, løste myndighetene i USA problemet med delstaten Sør-Carolina på fredelig vis. Noen trodde kanskje at krisen var over, men den hadde bare blitt stoppet midlertidig, og Sør-Carolina ville fortsatt gjøre opprør.

  • Hvordan ville du reagere hvis en profets ord ikke ble oppfylt på den måten du forventet?

Fremhev krysshenvisningen i Lære og pakter 87:1, fotnote c. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer denne fotnoten. Be elevene slå opp Lære og pakter 130:12–13, og be en elev lese disse versene høyt.

  • Hva bekreftet Joseph Smith i denne profetien? (At kriger ville begynne i Sør-Carolina.)

Be elevene se på kapitteloverskriften til Lære og pakter 130, og finne ut hvilket år Joseph Smith ga denne bekreftelsen på profetien i kapittel 87.

  • Hvilket år bekreftet Joseph Smith profetien i kapittel 87? (1843)

Minn elevene på at krisen mellom myndighetene i USA og Sør-Carolina hadde blitt løst 10 år tidligere, i 1833.

  • Hva kan Joseph Smiths bekreftelse av profetien han hadde mottatt 10 år tidligere, lære deg om hans tro? (Selv om noen hevdet at Joseph Smith var en falsk profet, fortsatte han å tro på profetien som Herren hadde åpenbart gjennom ham.)

Les følgende avsnitt, og be en elev lese det høyt. (Du kan gjerne ta kopier av det slik at elevene kan ha det i Skriftene sine.)

I 1861 begynte krigsskip fra Sørstatene å skyte mot USAs føderale soldater som var stasjonert ved Fort Sumter i Charleston Harbor i Sør-Carolina. Andre sørstater sluttet seg til Sør-Carolina i en borgerkrig mot Nordstatene. Etter hvert ba Sørstatene Storbritannia om hjelp. I tillegg sluttet mange som hadde vært slaver i Sørstatene, seg til Nordstatenes hær og kjempet mot sine tidligere herrer. Den amerikanske borgerkrigen varte til 1865 og resulterte i at ca. 620 000 soldater (noen historikere anslår det til så mange som 750 000) mistet livet.

  • Hva kan oppfyllelsen av profetiene i Lære og pakter 87 lære oss om Joseph Smith? (Svarene kan omfatte at Joseph Smiths profetier er sanne, og at han er en Guds profet. Når elevene har svart, skriver du følgende læresetning på tavlen: Joseph Smith er en sann Herrens profet.)

Du kan gjerne vitne om at Joseph Smith er en sann profet. Forklar så at i tillegg til hendelsene som er åpenbart i Lære og pakter 87:1-4, profeterte Herren gjennom Joseph Smith om andre ting som skulle skje.

Be elevene lese Lære og pakter 87:6-7 hver for seg, og finne andre hendelser som Herren sa ville finne sted i de siste dager.

  • Hvilke hendelser sa Herren ville finne sted i de siste dager?

  • Hva sier vers 6 og 7 er noen grunner til at disse tingene vil skje?

Hjelp elevene å forstå at Guds “tuktende hånd” viser til at Herren bruker sine straffedommer til å få sine barn til å omvende seg fra sine synder (se Helaman 12:3). I tillegg vil noen av de straffedommer som er beskrevet i disse versene, finne sted når Herren straffer de ugudelige for deres urettferdige behandling av de rettferdige.

Understrek at alle profetier i Lære og pakter 87 har blitt eller vil bli oppfylt. Be elevene lese Lære og pakter 87:8 for å finne ut hva Herren befaler oss å gjøre, slik at vi kan være forberedt på de kriger og katastrofer som vil finne sted på jorden i de siste dager.

  • Hva befaler Herren oss å gjøre? (Elevene bør identifisere følgende prinsipp: Vi skal stå på hellige steder og være urokkelige inntil Herren kommer. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

  • Hva er noen hellige steder som kan gi oss fred og sikkerhet? (Du kan gjerne be elevene skrive svarene sine på tavlen. Svarene kan omfatte boliger, kirkebygninger, templer og Seminar-klasserom.)

Forklar at hellige steder er steder der vi kan føle Den hellige ånds nærvær, som hjelper oss å komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus og lære om dem.

  • Hva tror du det vil si å stå på hellige steder og “være urokkelig” (L&p 87:8)?

  • Hvordan kan noen komme bort fra disse hellige stedene?

  • Hvordan har du følt deg velsignet med fred eller sikkerhet ved å stå på et av disse hellige stedene?

Forklar at i tillegg til fysiske steder som er hellige, kan “hellige steder” ha mer å gjøre med hvordan vi lever enn hvor vi befinner oss. Hvis vi lever verdig til alltid å ha Den hellige ånd som vår ledsager, står vi på hellige steder. Oppfordre elevene til å gjøre sitt hjerte til et hellig sted som er fylt med Herrens ånd. Når de innbyr Ånden i sitt liv, kan de la ham øve innflytelse på sitt hjem og gjøre det til et mer hellig sted.

  • Hvordan kan du prøve å gjøre ditt hjerte til et hellig sted?

  • Kan du nevne noen eksempler på hvordan du kan bidra til å gjøre ditt hjem til et hellig sted? (Svarene kan omfatte å støtte familiebønn og skriftstudium og å være snill mot familiemedlemmer.)

  • Ville profeten betrakte ditt rom som et hellig sted hvis han så det? Gjør du det?

Be elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken noe de vil gjøre for å stå mer trofast på hellige steder og ikke la seg rokke. Når elevene er ferdige med å skrive, kan du be noen få av dem fortelle klassen om målene sine. Oppfordre alle elevene til å gjennomføre målene de har satt seg. Du kan så avslutte med å bære vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 87:3. Syd-statene vil vende seg til Storbritannia

Eldste James E. Talmage i De tolv apostlers quorum skrev:

Bilde
Eldste James E. Talmage

“Selv om det ikke var noen åpen allianse mellom Syd-statene og den engelske regjering, ga britisk innflytelse indirekte hjelp og anselig hjelp til Syd-statene, og det på en måte så det skapte alvorlige internasjonale problemer. Fartøyer ble bygget og utrustet i britiske havner i konføderasjonens interesse, og resultatene av dette brudd på nøytralitetslovene kostet Storbritannia femten og en halv millioner dollar, i Genève som oppgjør for kravene fra Alabama. Konføderasjonen utpekte sine representanter til Storbritannia og Frankrike, men disse utsendingene ble tatt med makt av tjenestemenn fra De forente stater og ble tvunget til å gå i land igjen fra det britiske skipet de hadde gått ombord i. Denne handlingen som De forente staters regjering måtte innrømme var et overgrep, bragte en tid dette land (USA) og Storbritannia til randen av krig.” (The Articles of Faith, 49. utg. [1968], 25–26; se også Lære og pakter, elevhåndbok, 1. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 1985], 184).

Lære og pakter 87:3-4. Ytterligere oppfyllelse av profetien

Følgende oversikt viser flere detaljer i profetien i Lære og pakter 87 og noen måter disse har blitt oppfylt på:

Profeti

Noen måter denne profetien har blitt oppfylt på

L&p 87:3

“Andre nasjoner, ja… landet Storbritannia… skal også henvende seg til andre nasjoner for å forsvare seg mot andre nasjoner, og da skal krig bli utøst over alle nasjoner”

Første og andre verdenskrig brøt ut da nasjoner ba andre nasjoner om hjelp til å forsvare seg. I begge disse krigene ba Storbritannia andre nasjoner om hjelp.

L&p 87:4

“Etter mange dager skal slaver gjøre opprør mot sine herrer”

Da denne åpenbaringen ble gitt, fantes det slaveri ikke bare i USA, men også i andre deler av verden. Slavene på 1800- og 1900-tallet gjorde opprør mot sine herrer og kjempet for sin frihet.

Lære og pakter 87:8. “Stå på hellige steder og vær urokkelige”

Eldste Dallin H. Oaks har sagt følgende om hvordan vi kan stå på hellige steder:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

Følger vi Herrens befaling: ’Stå på hellige steder og vær urokkelige inntil Herrens dag kommer, for se, den kommer hastig?’ (L&p 87:8). Hva er disse ’hellige steder’? De inkluderer visselig templet og trofast overholdelse av dets pakter. De inkluderer visselig et hjem hvor barna blir elsket og foreldrene respektert. De hellige steder inkluderer visselig våre stillinger som er tildelt ved prestedømsmyndighet, inkludert misjon og kall som trofast oppfylles i grener, menigheter og staver” (“Forberedelse til Det annet komme”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 10).

Søster Sharon G. Larsen i Unge kvinners generalpresidentskap kommenterte hva det vil si å stå på hellige steder:

Bilde
Søster Sharon G. Larsen

“Å stå på hellige steder handler om å være i godt selskap, enten man er alene eller sammen med andre. Det er å være der Den hellige ånd er vår ledsager – alene eller i en forsamling. Når vi bestemmer oss for at vi vil styre våre tanker og handlinger og være den beste vi kan være, vil det beste i livet komme til oss…

Uavhengig av hva som foregår rundt dere, kan dere øve på å skape deres eget miljø, fylt av Herrens ånd…

Hellige steder kan være hvor enn du er – alene, i en folkemasse, sammen med fremmede eller venner… Det finnes ting man kan gjøre for å bringe hellighet til alminnelige steder” (“Stå på hellige steder”, Liahona, juli 2002, 103-104).