Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 76:81-119; 77-83 (Enhet 17)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 76:81-119; 77-83 (Enhet 17)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendraget av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 76:81-119; 77-83 (enhet 17), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 76:81–11977)

Da elevene avsluttet sitt studium av synet om herlighetsrikene, lærte de at de som vil arve Det telestiale rike, må lide i helvete før de blir forløst av Frelseren. De lærte også at det herlighetsrike vi arver, vil bli avgjort av våre handlinger i dette liv og vårt hjertes ønsker.

Dag 2 (Lære og pakter 78-80)

Da de studerte Herrens befaling om å opprette den forente orden, lærte elevene at å gjøre det som Herren har befalt, forbereder oss til en plass i Det celestiale rike. De lærte også at hvis vi mottar alle ting med takknemlighet, vil Herren mangfoldiggjøre våre velsignelser.

Dag 3 (Lære og pakter 81)

Da elevene lærte om Herrens instruksjoner til rådgiverne i Det første presidentskap, oppdaget de at Det høye prestedømmes presidentskap har nøklene til Guds rike på jorden. I tillegg lærte de at rådgivere i et presidentskap skal støtte og styrke presidenten. Elevene lærte også at hvis vi er trofaste i våre kall, kan vi gjøre mye godt for andre.

Dag 4 (Lære og pakter 82-83)

Av Herrens instruksjoner til tidlige ledere i Kirken lærte elevene at “den som mye er gitt, av ham skal mye kreves” (L&p 82:3). Elevene studerte Herrens advarsel om at hvis vi synder igjen etter å ha omvendt oss, vil våre tidligere synder tillegges. De lærte også at hvis vi vil adlyde Herren, vil han alltid holde sine løfter om å velsigne oss.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene å finne prinsipper fra eksemplet profeten Joseph Smith satte da han stilte spørsmål til Herren om Johannes’ åpenbaring.

Undervisningsforslag

Merk: Elevene lærte om to Kjenn Skriftene-skriftsteder denne uken. De brukte Lære og pakter 78:19 til å skrive en to-minutters tale. Du kan gjerne be noen elever holde talen sin for klassen. De arbeidet også med å lære utenat Lære og pakter 82:10. Vurder å be klassen fremsi dette verset sammen.

Lære og pakter 77

Herren besvarer Joseph Smiths spørsmål om Johannes’ åpenbaring

Be elevene hver for seg overveie det de nylig har lært i sitt personlige skriftstudium. Be noen av dem fortelle om én ting de har lært. Be så noen av dem om å dele spørsmål de har hatt i løpet av sitt personlige studium. Det kan være spørsmål om betydningen av et ord eller uttrykk, den historiske bakgrunnen for det de har lest, eller betydningen av et bestemt vers. (Hensikten med denne oppgaven er ikke å svare på elevenes spørsmål om Skriftene, men å understreke hvor viktig det er å stille spørsmål når vi studerer.) Når noen elever har svart, stiller du følgende spørsmål:

  • Hva har hjulpet deg å forstå skriftene bedre og finne svar på spørsmål du har hatt?

For å hjelpe elevene å forstå bakgrunnen for Lære og pakter 77, kan du be dem lese kapitteloverskriften og se etter hva profeten Joseph Smith gjorde da han mottok denne åpenbaringen. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan det være lurt å forklare at setningen “i forbindelse med oversettelsen av Skriftene” viser til Herrens befaling om at Joseph Smith skulle gjøre inspirerte revisjoner i kong Jakobs versjon av Bibelen. Disse revisjonene er nå kjent som Joseph Smiths oversettelse. Forklar at mens Joseph Smith arbeidet med Johannes’ åpenbaring, spurte han Herren om betydningen av noen av versene. Spørsmålene han stilte og svarene Herren åpenbarte, er nedtegnet i Lære og pakter 77. Oppfordre elevene til å lete etter innsikt mens de studerer Lære og pakter 77 , som kan hjelpe dem å styrke sin forståelse av Skriftene.

Be elevene legge merke til hvordan formatet i Lære og pakter 77 er forskjellig fra andre kapitler i Lære og pakter. De bør legge merke til bokstavene Spm og ordet Svar ved siden av hvert vers eller avsnitt i hele kapitlet. Forklar at Spm står foran et spørsmål fra Joseph Smith, og Svar står foran Herrens svar.

Spør hvem som har lest noe av eller hele Johannes’ åpenbaring.

  • Hva kan være krevende ved å lese Johannes’ åpenbaring? (Hvis elevene ikke nevner det, kan du gjerne forklare at Johannes’ åpenbaring kan være vanskelig å forstå på grunn av symbolikken den inneholder.)

For å gi et eksempel på symbolsk billedbruk i Johannes’ åpenbaring, kan du be noen elever etter tur lese høyt fra Johannes’ åpenbaring 4:2-8. Be klassen følge med, og se etter symboler i disse versene. Be klassen nevne disse symbolene, og be en elev skrive dem på tavlen. (Svarene kan omfatte en regnbue rundt en trone, tjuefire troner, kroner av gull, sju ildfakler, et hav av glass og fire livsvesener.)

Be en elev lese høyt Joseph Smiths spørsmål i Lære og pakter 77:1. Be en elev sette ring rundt symbolet på tavlen som Joseph ba Herren hjelpe ham å forstå (glasshavet). Be så en annen elev lese Herrens forklaring i Lære og pakter 77:1.

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par lese Lære og pakter 77:2-5 sammen, og merke seg flere spørsmål Joseph Smith stilte om symbolene i Johannes’ åpenbaring 4 , og svarene Herren ga på disse spørsmålene. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle hvordan Herrens svar på Joseph Smiths spørsmål kan hjelpe dem å forstå noe av den symbolske billedbruken i Johannes’ åpenbaring 4:2-8.

Be elevene tenke over hvordan de ville bruke det de har lært av Lære og pakter 77 , til å sammenfatte det Johannes beskrev i Johannes’ åpenbaring 4:2-8. Be noen få elever gi sine sammendrag. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva kan vi lære av Lære og pakter 77 om profetens oppgave med hensyn til å hjelpe oss å forstå betydningen av Skriftene? (Selv om elevene kan bruke andre ord, bør de uttrykke følgende læresetning: Herren åpenbarer riktig tydning av Skriftene gjennom sine profeter. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver denne læresetningen i Skriftene nær begynnelsen av Lære og pakter 77.)

  • Hvorfor tror du det er viktig å finne ut hva profetene har undervist om det vi studerer i Skriftene?

  • Hvor kan vi finne profetenes læresetninger om betydningen av det vi leser i Skriftene?

Etter hvert som elevene svarer på dette spørsmålet, kan du forklare at Lære og pakter 77 viser at profetenes ord som er nedtegnet i Skriftene, kan bidra til å forklare andre skriftsteder. Ofte vil ett skriftsted forklare eller tyde det som har blitt åpenbart i et annet skriftsted. Forklar at fotnotene i Skriftene ofte henviser til disse nyttige skriftstedene.

For å illustrere dette poenget, kan du be elevene lese Johannes’ åpenbaring 5:1 hver for seg, og legge merke til hva Johannes så i hånden til personen som satt på tronen. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Hvis elevene bruker Kirkens engelske utgave av Bibelen, kan du be dem slå opp skriftstedet det henvises til i fotnote b i Johannes’ åpenbaring 5:1 (L&p 77:6). Hvis elevene ikke har tilgang til Kirkens utgave av Bibelen, kan du be dem slå opp Lære og pakter 77:6 når de har beskrevet hva de fant ut i Johannes’ åpenbaring 5:1.

Be en elev lese Lære og pakter 77:6-7 høyt. Be klassen følge med, og legge merke til Joseph Smiths spørsmål om Johannes’ åpenbaring 5:1 , så vel som Herrens svar. Det kan være nyttig å forklare at de 7000 årene viser til tiden siden Adam og Evas fall. Det er ikke snakk om jordens faktiske alder, herunder skapelsesperiodene.

Be elevene bruke egne ord til å gi et sammendrag av spørsmålene og svarene. Når dere er ferdige med denne aktiviteten, kan du forklare hvordan bruk av fotnoter når vi studerer Skriftene kan hjelpe oss å finne ut hva profetene har sagt om skriftstedene vi leser.

Forklar at selv om bare profeter har myndighet til å tolke Skriftene for verden, skulle hver enkelt av oss søke etter forståelse og personlig anvendelse når vi studerer Skriftene hver for oss.

  • Hvordan kan vi anvende det Joseph Smith gjorde da han studerte og grunnet på Johannes’ åpenbaring, på vårt eget skriftstudium? (Elevene kan finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi spør Herren, kan han hjelpe oss å forstå Skriftene.)

  • Hvorfor er det viktig å søke etter den rette betydningen av skriftstedene og deretter søke etter personlig anvendelse?

Be elevene tenke på en gang da de har bedt Herren hjelpe dem å forstå Skriftene, og hvordan de kan anvende læresetninger i Skriftene på sine egne omstendigheter. Be noen få elever fortelle om sine erfaringer.

Forklar at resten av Lære og pakter 77 inneholder flere spørsmål Joseph Smith stilte om Johannes’ åpenbaring og Herrens svar på disse spørsmålene. Gi et sammendrag av Lære og pakter 77:8-15 ved å fortelle elevene at denne åpenbaringen gjorde det mulig for Joseph Smith å lære mer om noe av det som vil finne sted før Frelserens annet komme.

Fortell elevene at når de studerer Johannes’ åpenbaring i fremtiden, kan Herrens svar i Lære og pakter 77 hjelpe dem å forstå betydningen av den symbolske billedbruken i boken.

Avslutt denne leksjonen med å bære vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene som forklares i denne leksjonen, eller ved å fortelle om en erfaring du har hatt som følge av at du har vendt deg til Herren for å få hjelp til å forstå Skriftene.

Neste enhet (Lære og pakter 84-87)

For å forberede elevene til sitt studium i løpet av den kommende uken, kan det være lurt å be dem tenke over følgende: Har du noen gang overveiet alt som vår himmelske Fader har? Visste du at han har lovet å dele alt han har med oss? Ditt studium av Lære og pakter 84-87 vil hjelpe deg å forstå bedre hva du må gjøre for å bli kjent med Gud og motta alle velsignelser han har i vente for deg.