Seminar
Hjemmestudie-leksjon: Lære og pakter 124-28 (Enhet 27)


Hjemmestudie-leksjon

Lære og pakter 124-128 (Enhet 27)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudie-læreren

Sammendrag av daglige hjemmestudie-leksjoner

Det følgende sammendrag av hendelsene, læresetningene og prinsippene elevene lærte om da de studerte Lære og pakter 124-128 (enhet 27), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Lære og pakter 124:1-83)

Lære og pakter 124 var den første åpenbaring mottatt i Nauvoo, Illinois, som ble publisert i Lære og pakter. Da elevene studerte Herrens befaling om å bygge et tempel i Nauvoo, lærte de at templet er det eneste sted hvor vi kan motta fylden av prestedømmets ordinanser for å forløse både levende og døde. De fant også ut at ved å adlyde Herrens bud, beviser vi vår trofasthet.

Dag 2 (Lære og pakter 124:84–145; 125–126)

Da elevene avsluttet sitt studium av Lære og pakter 124, lærte de at hvis vi lytter til profetenes råd, vil det gå bra med oss, og at Herren kaller prestedømsledere til å lede Kirkens arbeid og bidra til å fullkommengjøre de hellige. I Lære og pakter 125 og 126 lærte elevene at hvis vi arbeider flittig for Herren, vil han godta vårt rettferdige offer.

Dag 3 (Lære og pakter 127; 128:1-11)

Lære og pakter 127 og 128 er hentet fra brev profeten Joseph Smith skrev til de hellige mens han beveget seg rundt omkring for å unngå å bli ulovlig arrestert av tjenestemenn fra Missouri. I disse kapitlene lærte elevene at å sette vår lit til vår himmelske Fader kan hjelpe oss å holde ut prøvelser, og at tempelordinanser vi utfører på jorden, er bindende i himmelen hvis de blir riktig registrert.

Dag 4 (Lære og pakter 128:12-25)

I sitt studium av resten av Lære og pakter 128 fant elevene følgende prinsipper knyttet til tempelarbeid: Våre avdødes frelse er nødvendig og avgjørende for vår frelse. Dåp for de døde bidrar til for evig å knytte oss til våre forfedre. Tidligere evangelieutdelingers nøkler, krefter og myndighet har blitt gjengitt i evangelieutdelingen i tidenes fylde. Når vi gjør slektshistorisk arbeid og mottar tempelordinanser for våre forfedre, ofrer vi et rettferdig offer til Herren.

Innledning

Denne leksjonen fokuserer på Lære og pakter 124:1-21. Når elevene studerer disse versene, vil de lære om Joseph og Hyrum Smith og deres rolle i gjenopprettelsen av Jesu Kristi kirke.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 124:1-14

Herren forklarer hvorfor han kalte Joseph Smith til å gjengi Jesu Kristi evangelium

Skriv ordet Sterk på tavlen. Spør elevene hvilke egenskaper, ifølge verdens normer, som vanligvis vurderes når noen beskrives som sterk. Etter hvert som elevene svarer, skriver du svarene deres på tavlen under Sterk. Skriv så ordet Svak på tavlen. Spør elevene hvilke egenskaper, ifølge verdens normer, som vanligvis vurderes når noen beskrives som svak.

  • På hvilke måter forsøker verden å få en ung mann eller ung kvinne til å føle seg svak i henhold til dens normer?

Be en elev lese Lære og pakter 35:13 høyt. Be så elevene lese Lære og pakter 124:1 hver for seg, og se etter hvem Herren beskrev som svak.

  • På hvilke måter kan Joseph Smith ha vært svak da han ble kalt til å gjengi evangeliet?

  • Hva sier Lære og pakter 35:1 om hvorfor Herren kalte svake mennesker til å bistå i hans verk? (Når elevene svarer, kan du sammenfatte svarene deres ved å skrive en sannhet omtrent som denne på tavlen: Herren viser sin visdom gjennom det som er svakt på jorden.)

  • På hvilke måter viste Herren sin visdom gjennom profeten Joseph Smith?

Be elevene nevne noen kall og oppgaver de kan få mens de fortsatt er ungdommer. (Svarene kan omfatte hjemmelærer, medlem av et klasse- eller quorumspresidentskap, misjonær, tale på nadverdsmøtet eller drive fellesskapsfremmende arbeid overfor noen i sin menighet eller gren.)

  • Hvordan kan det å huske prinsippet på tavlen hjelpe oss når vi mottar forskjellige kall og oppdrag i Kirken?

Gi et sammendrag av Lære og pakter 124:2-14 ved å forklare at Herren befalte profeten Joseph Smith å skrive en erklæring om evangeliet til verdens ledere.

Lære og pakter 124:15-21

Herren gir instruksjoner til Kirkens ledere i Nauvoo

Be elevene tenke på en gang da noen ga dem en oppriktig kompliment. Be noen elever fortelle om sine erfaringer og hvorfor disse komplimentene betydde noe for dem.

Forklar at Herren henvendte seg til flere personer i denne åpenbaringen og roste dem ved å peke på deres sterke sider og bidrag. Be elevene granske Lære og pakter 124:15-20 hver for seg, og se etter hva Herren sa om disse personene. Du kan gjerne foreslå at de markerer ord og uttrykk som skiller seg ut for dem. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be elevene snu seg til en partner og snakke om det de har funnet ut, blant annet hvilke uttalelser som skilte seg ut for dem og hvorfor.

Du kan gjerne forklare at i Lære og pakter 124:19 erklærte Herren at tre trofaste menn som nylig hadde dødd (David W. Patten, Edward Partridge, og Joseph Smith sr., profetens far) hadde kommet inn i Herrens nærhet.

Be elevene lese Lære og pakter 124:15, 20, og legge merke til hva Herren sa om Hyrum Smith og George Miller.

  • Hva sa Herren om Hyrum Smith og George Miller?

  • Hva føler Herren med hensyn til dem som er oppriktige? (Elevene kan bruke andre ord, men de bør identifisere følgende sannhet: Herren elsker og stoler på dem som er oppriktige.

  • Hvordan vil du definere hjertets oppriktighet?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Joseph B. Wirthlin

“Slik jeg ser det, vil integritet si det samme som alltid å gjøre det som er riktig og godt, uansett de øyeblikkelige følger. Det betyr å være rettferdig helt fra dypet av sjelen, ikke bare i våre handlinger, men viktigere enda, i våre tanker og i vårt hjerte… Personlig integritet er så stor grad av pålitelighet og ærlighet at vi ikke er istand til å svike et tillitsforhold eller en pakt ” (“Personlig integritet”, Lys over Norge, juli 1990, 27).

  • Basert på eldste Wirthlins definisjon, hvorfor tror du Herren elsker dem som er oppriktige?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan Hyrum Smith viste sitt hjertes oppriktighet, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste M Russell Ballard

“Hyrum Smith, profetens eldre bror, venn og veileder, viste absolutt, utvetydig kjærlighet, lojalitet og troskap mot Herren og sin yngre bror, Joseph. Deres søskenforhold kan antagelig ikke overgås…

Joseph sa følgende om Hyrum: ‘Jeg kunne be i mitt indre om at alle mine brødre måtte være som min kjære bror Hyrum, som har et lams mildhet og Jobs rettskaffenhet og, kort sagt, Kristi saktmodighet og ydmykhet. Og jeg elsker ham med en kjærlighet som er sterkere enn døden, for jeg hadde aldri noen grunn til å irettesette ham, heller ikke han meg.’ (History of the Church, 2:338.)

Hyrum var urokkelig, selv ansikt til ansikt med døden. Etter en periode med mye forsakelse og forfølgelse skrev han:

‘Jeg takker Gud for at jeg var fast bestemt på at jeg heller ville dø enn å fornekte det mine øyne hadde sett, det mine hender hadde berørt [platene som Mormons bok ble oversatt fra], og det jeg hadde båret vitnesbyrd om, hva enn min lodd skulle være. Og jeg kan forsikre mine kjære brødre om at jeg var istand til å bære et like så sterkt vitnesbyrd da jeg sto overfor den sikre død , som noengang før i mitt liv.’ (Times and Seasons, des. 1839, s. 23.)” (“Profeten Joseph Smiths familie”, Lys over Norge, jan. 1992, 5).

  • Hvordan viste Hyrum Smith sin integritet?

Be elevene tenke over et område av sitt liv hvor de kunne ha vært mer oppriktige. Oppfordre dem til å sette seg som mål å bli mer oppriktige på dette området.

Avslutt med å bære ditt vitnesbyrd om prinsippene du har undervist om i dag.

Neste enhet (Lære og pakter 129-132)

Spør elevene om de vet hvor mange grader det er i Det celestiale rike. Forklar at i den kommende ukens studier vil de finne en rekke prinsipper knyttet til Det celestiale rike og frelsesplanen.