Seminar
Leksjon 83: Lære og pakter 78-80


Leksjon 83

Lære og pakter 78-80

Innledning

1. mars 1832 åpenbarte Herren for Joseph Smith åpenbaringen som nå står i Lære og pakter 78. I denne åpenbaringen befalte Herren profeten å organisere et selskap (senere kalt Det forente selskap) for å forvalte Kirkens lagerhus og publiseringstjenester. Herren beskrev også velsignelsene de hellige ville motta hvis de adlød budet om å organisere dette selskapet. For å beskytte denne kirkeeide enheten mot Kirkens fiender, ble noe av språket i denne åpenbaringen forandret første gang den ble utgitt i 1835-utgaven av Lære og pakter. For eksempel ble Det forente selskap omtalt som “ordenen” eller “Den forente orden”. Omtrent på samme tid som Herren befalte Joseph Smith å organisere Det forente selskap, ga Herren åpenbaringene som er nedtegnet i Lære og pakter 79-80. I disse åpenbaringene kalte Herren Jared Carter, Stephen Burnett og Eden Smith til å reise på misjon.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 78:1-16

Herren befaler profeten Joseph Smith å organisere Det forente selskap

Hold opp et lite pengebeløp, og still følgende spørsmål:

  • Hvordan kan penger brukes til onde formål?

  • Hvordan kan penger brukes til å fremme gode ting?

Når elevene har svart, kan du forklare at i mai 1831 hadde Herren befalt at et lagerhus skulle opprettes for å samle inn overflødige varer og penger til de fattige (se L&p 51). To lagerhus ble senere opprettet, ett drevet av Sidney Gilbert i Independence, Missouri, og ett drevet av Newel K. Whitney i Kirtland, Ohio. I dette ansvaret handlet bror Gilbert og bror Whitney som representanter for Kirken. Disse lagerhusene skulle forsyne de hellige med nødvendige varer, men også generere midler til å kjøpe jord og til å finansiere utgivelsen av åpenbaringene Joseph Smith hadde mottatt. Disse lagerhusene skulle også hjelpe de trengende (se L&p 72:10-12).

For å hjelpe elevene å forstå bakgrunnen for åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 78, kan du be en elev lese innledningen til dette kapitlet i 2013-utgaven av Skriftene:

“Denne åpenbaringen befalte opprinnelig profeten, Sidney Rigdon og Newel K. Whitney å reise til Missouri og organisere Kirkens handels- og publiseringstjenester ved å opprette et ‘selskap’ som skulle føre tilsyn med dette arbeidet og generere midler til Sions opprettelse og til å hjelpe de fattige. Dette selskapet, kjent som Det forente selskap, ble organisert i april 1832 og avviklet i 1834 (se kapittel 82). En eller annen gang etter at det ble avviklet under ledelse av Joseph Smith, erstattet uttrykket ‘det som angår lagerhuset for mitt folks fattige’ ‘handels- og publiseringstjenester’ i åpenbaringen, og ordet ‘orden’ erstattet ordet ‘selskap’.”

Sørg for at elevene forstår at i Lære og pakter 78 henviser ordet orden (se vers 4) til Det forente selskap. Be en elev lese Lære og pakter 78:3–4 høyt, og be klassen se etter hva dette selskapet, eller denne ordenen, ville sette de hellige i stand til.

  • Hva sier vers 4 om hvilken sak Herren ønsket å fremme ved å opprette dette selskapet? (Menneskehetens frelse.)

  • Hva er noen måter penger brukes til å fremme frelsens sak?

Be en elev lese Lære og pakter 78:5-6 høyt. Be klassen følge med og se etter grunner til at Herren befalte sine hellige å hjelpe “[hans] folks fattige” (L&p 78:3). Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Hvordan kunne det å hjelpe de fattige bidra til at de hellige ville bli “likestilt i jordiske ting”?

Du må kanskje minne elevene på at i en tidligere åpenbaring definerte Herren likhet med hensyn til en families omstendigheter, behov og ønsker (se L&p 51:3). Derfor antyder ikke befalingen om å være likestilt i jordiske ting at alle vil ha nøyaktig samme mengde ressurser, men snarere at hver familie vil ha tilstrekkelig til sine behov og ønsker, i henhold til deres individuelle omstendigheter.

Pek på uttrykket “himmelske ting” i vers 5-6.

  • Hvilke “himmelske ting” tror du at Herren ønsker at vi skal være likestilt i?

  • Hvordan kan det å være likestilt i jordiske ting gjøre det mulig for oss å være likestilt med hensyn til å oppnå himmelske ting?

Be en elev lese Lære og pakter 78:7 høyt. Be klassen følge med og se etter enda en grunn til at Herren befalte de hellige å hjelpe de fattige. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • På hvilke måter tror du det å hjelpe de fattige ville forberede de hellige til å arve Det celestiale rike?

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av dette verset som gjelder oss i dag? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men svarene skulle gjenspeile følgende prinsipp: Lydighet mot Herrens bud forbereder oss til å motta en plass i Det celestiale rike.)

Be elevene nevne så mange av Herrens bud som de kan på ett minutt. Skriv svarene deres på tavlen. Be elevene velge ett av budene som står på tavlen, og skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken noen få setninger som forklarer hvordan det å adlyde dette budet vil bidra til å forberede dem for Det celestiale rike. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen få elever fortelle hva de skrev.

For å styrke elevenes forståelse av Herrens hensikt med å gi oss bud, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H Oaks

“Det er ikke nok for noen bare å utføre de ytre handlinger. Budene, ordinansene og paktene i evangeliet er ikke en liste over innskudd som kreves på en konto i himmelen. Jesu Kristi evangelium er en plan som viser oss hvordan vi kan bli det vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli” (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 40).

  • Hvordan kan det å forstå Herrens hensikt med å gi oss bud, hjelpe oss å adlyde ham med større trofasthet?

Be to elever bytte på å lese høyt fra Lære og pakter 78:8-9. Be klassen følge med og se etter navnene på dem Herren utpekte til å organisere Det forente selskap. Be elevene fortelle hva de har funnet ut.

  • Hva sier vers 9 om hvem disse tre mennene ble befalt å sitte i råd med? (Hjelp elevene å forstå at uttrykket “hellige… i Sion” viser til Kirkens medlemmer i Independence, Missouri.)

Forklar at Joseph Smith, Newel K. Whitney, Sidney Rigdon, Peter Whitmer jr. og Jesse Gause adlød denne befalingen og reiste til Missouri i april 1832. Kort tid etter sin ankomst holdt de tre et rådsmøte hvor de organiserte Det forente selskap i henhold til rettledningen i denne åpenbaringen. Selskapet besto av Joseph Smith, Sidney Rigdon, Newel K. Whitney, Edward Partridge, Sidney Gilbert, Oliver Cowdery, John Whitmer, William W. Phelps og Martin Harris.

Gi et sammendrag av Lære og pakter 78:10–16 ved å forklare at i disse versene understreket Herren at medlemmene av selskapet skulle forene seg ved en pakt for å administrere Kirkens foretak. Ved å være trofaste mot denne pakten ville de motta hjelp fra Herren til å gjennomføre hans befalinger. Herren forklarte også at hvis de hellige fulgte hans instruksjoner, ville Kirken være i stand til å stå uavhengig av alle andre jordiske enheter.

Lære og pakter 78:17-22

Herren beskriver velsignelsene som er tilgjengelig for dem som holder hans bud

Be elevene nevne noen gaver eller velsignelser de mottok da de var yngre, som de verdsetter enda mer nå som de er eldre.

  • Hvorfor verdsetter du disse gavene eller velsignelsene høyere nå?

  • Hvordan tror du dette kan sammenlignes med velsignelsene som vår himmelske Fader har beredt for oss?

Be en elev lese Lære og pakter 78:17-18 høyt. Be klassen følge med og merke seg hvordan de hellige var som små barn.

  • Hvorfor er det noen ganger vanskelig for oss å forstå velsignelsene Herren har i vente for oss?

  • Vi kan kanskje ikke forstå eller kan tåle alle ting, men hvilken oppfordring gir Herren oss? (Vær ved godt mot.)

  • Hvordan kan det å vite at Herren “vil lede [oss]” (L&p 78:18) gjennom det vi ikke kan forstå eller tåle, hjelpe oss å være ved godt mot?

Be elevene lese Lære og pakter 78:19 hver for seg, og se etter råd Herren ga de hellige. Be dem så fortelle hva de har funnet ut.

  • Hva sa Herren vil skje for dem som velger å motta alle ting med takknemlighet? (Elevene bør finne et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi mottar alle ting med takknemlighet, vil Herren mangfoldiggjøre våre velsignelser.)

  • Hvorfor tror du Herren vil mangfoldiggjøre velsignelser for dem som mottar alle ting med takknemlighet?

  • Hvordan kan det å velge å motta alle ting med takknemlighet også hjelpe oss å være ved godt mot?

Be elevene grunne på hvordan de i større grad kan motta alle ting med takknemlighet.

Be elevene lese Lære og pakter 78:20–22 hver for seg og merke seg hva Herren sa vi skulle gjøre som følge av at vi forstår løftene som er beskrevet i vers 19. Be elevene fortelle det de fant ut.

Lære og pakter 79-80

Jared Carter, Stephen Burnett og Eden Smith kalles til å reise på misjon

Informer elevene om at i åpenbaringene i Lære og pakter 79 og 80 kalte Herren tre menn som misjonærer. La elevene arbeide sammen to og to. Be én i hvert par om å studere Lære og pakter 79 og den andre om å studere Lære og pakter 80. Be dem se etter prinsipper som gjelder for misjonærarbeid, mens de studerer sine tildelte kapitler.

Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be elevene fortelle partneren om prinsippene de har funnet. Be så elevene skrive i notatboken eller skriftstudiedagboken ett prinsipp de har lært. Be dem skrive noen få setninger om hvordan de kan bruke dette prinsippet til å dele evangeliet med noen de kjenner.

Avslutt leksjonen med å bære ditt vitnesbyrd om læresetningene og prinsippene dere har drøftet i klassen i dag.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Lære og pakter 78:5-6. “Likestilt i jordiske ting”

I følgende uttalelse minner eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum Kirkens medlemmer på ikke å legge sin elsk på jordiske ting:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Vi kan kanskje spørre, ettersom så mange av oss lever i samfunn som setter eiendeler og fornøyelser så høyt, om vi klarer å heve oss over havesyke og begjær etter mer og mer av denne verdens gods. Materialisme er bare enda en tilkjennegivelse av den avgudsdyrkelse og stolthet som kjennetegner Babylon. Kanskje vi kan lære å være tilfreds med det som er tilstrekkelig for våre behov” (“Kom til Sion”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 39).

Lære og pakter 78:15. Adam-ondi-Ahman

Adam-ondi-Ahman er stedet hvor Adam velsignet sine rettferdige etterkommere tre år før han døde (se L&p 107:53-56), og hvor han vil komme for å møte de hellige før Det annet komme (se L&p 116).

Lære og pakter 78:15-16. Mikael og frelsens nøkler

President Joseph Fielding Smith sa:

Bilde
President Joseph Fielding Smith

“Adam var blant de intelligenser som Herren nevnte for Abraham, som ble utnevnt til ledere på jorden. Han var Mikael, en prins og Guds Sønn som ble valgt til å komme til denne jord og stå i spissen for sine etterkommere, og inneha ‘frelsens nøkler ved råd og veiledning fra Den Hellige som er uten dagers begynnelse og livs ende’ [L&p 78:16]. Denne Hellige er Jesus Kristus. På jorden var Mikael kjent som Adam. I foruttilværelsen var han en ånd i likhet med de andre av vår Faders barn” (Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 1:124,126). (Se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 173.)

Lære og pakter 78:20. Sønnen Ahman

Bilde
Eldste Orson Pratt

Eldste Orson Pratt påpekte at “det finnes en åpenbaring som dette folk stort sett er ukjent med. Jeg tror aldri den har blitt utgitt, men den vil sannsynligvis komme med i Kirkens historie. Den er utformet som spørsmål og svar. Det første spørsmålet er: ‘Hva er Guds navn på det rene språk?’ Svaret lyder: ‘Ahman.’ ‘Hva er Guds Sønns navn?’ Svar: ‘Sønnen Ahman – den største av alle deler av Gud, med unntak av Ahman’” (“Discourse,” Deseret News, 23. mai 1855, 82 [del én av denne avhandlingen ble utgitt i Deseret News, 16. mai 1855, 76]; se også Documents, Volume 2: July 1831–January 1833, bind 2 av dokumentserien av The Joseph Smith Papers [2013], 215).

Bilde
President Joseph Fielding Smith

President Joseph Fielding Smith sa: “Jesus Kristus kalles også Sønnen Ahman. (Se L&p 95:17.) Derfor er navnet hans forbundet med navnet på stedet hvor Adam oppholdt seg. Av denne grunn tyder eldste Orson Pratt det som ‘Guds dal’” (Church History and Modern Revelation, 2 bind [1953], 1:310). (Se også Lære og pakter, elevhåndbok, 2. utg. [Kirkens skoleverks håndbok, 2001], 173.)

Lære og pakter 79. Hvem var Jared Carter?

Jared Carter og hans hustru ble medlem av Kirken i 1831 mens de bodde i New York. De flyttet sammen med de hellige i Colesville til Thompson i Ohio. Jared var på misjon i Ohio, Pennsylvania, New York og Vermont på slutten av 1831 og begynnelsen av 1832. Kort tid etter at han kom hjem til Amherst i Ohio, reiste han til Hiram i Ohio for å besøke profeten og forhøre seg om sin neste misjon. Den 12. mars 1832 mottok Joseph Smith en åpenbaring som nå er nedtegnet i Lære og pakter 79, hvor Jared Carter blir kalt på enda en misjon. Han reiste til denne misjonen den 15. april 1832. Misjonen varte i 6 måneder og 2 dager, og han døpte 79 sjeler.

Lære og pakter 80. Hvem var Stephen Burnett?

Mindre enn en måned etter at han ble døpt av Parley P. Pratt i Kirtland i Ohio, fortalte John Murdock Stephen Burnett og hans familie om det gjengitte evangelium i slutten av november 1830. Mindre enn et år senere, i oktober 1831, ble Stephen Burnett ordinert til høyprest på en konferanse i Kirken i Orange i Ohio, 17 år gammel. 25. januar 1832 ble Stephen kalt til å forkynne evangeliet sammen med Ruggles Eames (se L&p 75:35). Åpenbaringen som er nedtegnet i Lære og pakter 80, mottatt 7. mars 1832, inneholdt et annet kall til Stephen om å forkynne evangeliet, denne gangen sammen med Eden Smith. Stephen dro på misjon i april 1832, og begynte å forkynne sammen med Eden Smith i august samme år. Stephen Burnett var på misjon i New Hampshire og andre østlige delstater fra 1832 til 1834.